I förra veckan JO-anmälde jag Myndigheten för ungdoms-och civilsamhällesfrågor, MUCF,  för hanteringen av bidrag till Sveriges förenade muslimer. Jag menar att organisationen knappast uppfyller de grundläggande krav som man kan ställa på en organisation som erhåller bidrag och att MUCF brustit i sin granskning av organisationen. Dagens Nyheter har skrivit om detta här, här, här och här.

Om vi menar allvar med talet om att endast ge bidrag till organisationer som delar de fundament som demokratin vilar på så måste nu en upprensning ske. Organisationer som bjuder in hatpredikanter, som inte anser att ungdomar ska få gifta sig med vem de vill eller stöttar terrorism ska faktiskt inte få några bidrag. MUFC har här en möjlighet att sätta ned foten och ta striden för demokrati, öppenhet och mänskliga rättigheter.

För att ytterligare understryka min JO-anmälan så har jag idag också skrivit brev till MUCF:s insynsråd, där bl a riksdagsledamöterna Rossana Dinamarca (V) och Andreas Carlsson (KD) sitter, för att vädja till dem att avvakta med utbetalning tills myndigheten granskat förra årets utbetalning och intill dess att JO behandlat min anmälan.

1 kommentar »

Kommentera

