Helgens landsmöte har gått och från och med nu – när de sista formella besluten har fattats – leder jag Liberalerna i Stockholms stadshus. Det känns bra!

På torsdag behandlar utbildningsnämnden ett förslag för bättre elevinflytande i Stockholms skolor. Liberalerna har föreslagit att staden ska erbjuda en årlig utbildning för engagerade i elevråd och elevkårer. Påfallande ofta när jag träffar makthavare i politiken eller näringslivet visar det sig att de varit engagerade i elevrådet under sin skoltid. Elevråd och -kårer är utmärkta forum att lära sig grunderna för föreningsdemokrati och påverkan. Men ett bekymmer är att det kan vara svårt att få lära sig vad som gäller, hur man kan påverka och vad man kan tycka till om som elevrådsaktiv.

Detta fick jag höra när jag i våras träffade ett antal elevrådsaktiva från Södermalms grundskolor. Därför föreslår jag att staden erbjuder en utbildningsdag för elevråd och -kårer. Förslaget har nu tagits emot positivt av utbildningsförvaltningen. Fler ska känna att man vågar gå med i elevkåren, påverka och bidra med sitt engagemang.

Stockholmdirekt skriver om detta.

Länk till förslaget och länk till förvaltningens svar

Kommentera

