Carina Rennermalm, rektor på Rinkebyskolan, berättar om skolans verksamhet.
Carina Rennermalm, rektor på Rinkebyskolan, berättar om skolans verksamhet.

Tidigare i veckan besökte jag tillsammans med utbildningsnämnden bl a Rinkebyskolan. Jag har naturligtvis besökt skolan vid flera tillfällen tidigare, men slås varje gång av det stora engagemang som finns där.

Rinkebyskolans rektor Carina Rennermalm inledde dagen med att tala om Rinkebyskolans elevers starka känsla av att vara i sin ”by”. Genom satsningen Made by Rinkeby jobbar skolan både med läxläsning på eftermiddagarna varje måndag till torsdag samt en mycket besökt lördagsskola; i snitt 80 elever per tillfälle! Läs mer om vad Folkpartiet vill här och här.

Rektor berättade också om sitt mycket fokuserade arbete för trygghet och studiero. Särskilda värdar kollar att alla elever går till lektionen när rasten är slut och genom att vara på plats i korridorerna, samt skolans sms till föräldrarna när elever uteblir från lektionen, har man lyckats minska problemen med skolk och ”korridorhängande” dramatiskt. En del av detta samarbete drivs tillsammans med socialtjänsten i ett pilotprojekt som dåvarande socialborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) och jag initierade för ett par år sedan, som jag skriver lite om här.

Rektor lyfte också fram Skolakuten, där elever som begått t ex grova brott och därför inte kan vara kvar på sin vanliga skola, placeras. Det går att komma tillrätta med även dessa elevers problem, men det kräver tätt samarbete och att rektorer känner att de har uppbackning i att t ex flytta på en elev tillfälligt eller rentav permanent. Jag delar den uppfattningen. Rektorer och skolor tvingas ofta fatta mycket svåra beslut när det handlar om komplicerade elevärenden. Det är nödvändigt att de känner stödet från den politiska ledningen i att ta också tuffa beslut för att upprätthålla tryggheten och studieron för eleverna – något som är avgörande för goda skolresultat.

Rinkebyskolan lyckas ofta bra med de elever som gått hela sin högstadietid på skolan. Detta gäller generellt för Stockholms skolor, men det är likväl viktigt att understryka. Rinkebyskolan har många nyanlända elever och det är naturligtvis ganska få som klarar att nå gymnasiebehörighet om man endast gått ett par år i svensk skola när man går ut årskurs nio. Hittills har dock dessa elevers resultat räknats in i skolans samlade resultat, något som, med rätta, upplevs som orättvist. Alliansregeringen tog dock initiativ till att de nyanländas betyg ska särredovisas.

En förutsättning för goda resultat är en kvalificerad lärarkår. Rinkebyskolan har satsat på både många förstelärartjänster och på att höja lärarlönerna. Jag anser att det är helt nödvändigt att satsningen på högre lärarlöner i allmänhet fortsätter, men det är som allra viktigast i skolor som Rinkebyskolan där utmaningarna är större än i många andra av stadens skolor.

 

 

1 kommentar »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s