I natt väcktes jag av ett fruktansvärt oväsen. Först trodde jag att något tåg på Roslagsbanan kört rätt in i stationsbyggnaden, men jag förstod rätt snabbt att det var JAS-plan som övade över Stockholm. Min spontana reaktion var ”Skönt- bara att somna om.”

Alla reagerar inte så. Många upprörs över att de blir väckta, att de blir störda. En del tycks uppfatta det som någon slags kränkning att tvingas bli påminda om att vi har ett militärt försvar.

Jag tänker tvärtom. Jag är tacksam för att bullret påminner mig om att Sverige har ett militärt försvar och för att jag faktiskt bara kan dra täcket över huvudet och somna om. Jag behöver inte känna skräck inför hotet om fallande bomber eller höra hur grannhus utplånas. Jag vet att barnen i grannhusen kan fortsätta att sova lugnt och tryggt. Jag behöver inte känna rädsla för att min egen 18-åring ska släpas ut på gatan för att skjutas.

Bullret från JAS-planen påminner mig om alla de människor som inte har tryggheten att bara somna om.

Kommentera

