Foto: Skärmdump från sverigesradio.se
Foto: Skärmdump från sverigesradio.se

”Förvånad och förbaskad”. Det var LR-ordföranden Bo Janssons reaktion på budgetbeskedet igår att 7000 ytterligare förstelärartjänster i riket slopas hastigt och lustigt. Förbaskad är han nog inte ensam om att vara idag.

Jag har flera gånger tidigare på den här bloggen varnat för att en rödgrön politik betyder att lärarna och skolan sätts på undantag. Här i Stockholm har det redan nu visat sig genom att den socialdemokratiskt ledda majoriteten har avbrutit den lärarlönesatsning som Alliansen genomförde under flera år. Och igår kom beskedet att regeringen avbryter utbyggnaden av karriärtjänster för lärare. Ett besked som säkert kom som en kalldusch för många.

Vänsterns recept för att höja lönerna är att smeta ut små löneökningar till alla lärare. Lärarnas riksförbund har räknat ut att om regeringens satsning på 3 miljarder 2016 blir av (ingen vet det i dagsläget, och Skolledarförbundet har precis hoppat av överläggningarna) handlar det om 800 kronor i månaden per lärare. Det är denna satsning Fridolin refererar till när han ska försvara att han slopar förstelärarutbyggnaden. Man ska inte göra skillnad på lärare och lärare, menar Fridolin. Den satsning som kunnat stärka karriärvägarna och göra det möjligt att höja lönen slopas alltså till förmån för mindre än en förespeglad tusenlapp.

Varför tycker jag att det är så viktigt att höja lärarnas löner? Det finns många anledningar till det, men en mycket kännbar orsak är att vi i Sverige står inför en reell lärarbrist. Alltför få vill bli lärare idag. Söktrycket till lärarutbildningarna har visserligen ökat under Alliansen men befinner sig fortfarande på en alltför låg nivå. Då hjälper det inte att bygga ut lärarutbildningarna; fler måste vilja bli lärare. Då krävs löner som är i nivå med vad akademiker i andra yrken tjänar, möjligheter att påverka sin lön, utvecklas och göra karriär i yrket.

Klassisk socialdemokratisk politik är istället denna: ”Lärarna ska inte tro att de är förmer än andra kommunalt anställda”. Vart den politiken har lett vet vi. Läraryrkets status har devalverats. S och MP har uppenbarligen inte lärt sig någonting.

 

1 kommentar »

  1. Visst, det är bra att alliansregeringen försökte lyfta lärarlönerna, men förstelärartjänsterna är en stor felsatsning. Förstelärartjänsterna är till sin konstruktion fel. De belönar lärare för något de FÖRVÄNTAS göra EFTER att de har fått belöningen. Vad kan man göra för att ”avsätta” en förstelärare som inte uppfyller denna förväntan? Och vad får alla de andra lärarna som OCKSÅ är skickliga och ambitiösa, men till vilka förstelärartjänsterna inte räcker?

    Nej, skrota förstelärartjänsterna! Ersätt med något som belönar skickliga lärare för vad de redan har gjort och gör! Ett förslag åt det hållet: Ta pengapotten som skulle ha gått till förstelärartjänster, per skola. Be lärarna att varje år rösta på den kollega som de tycker att de har haft mest glädje av det gångna året i form av kompetensdelning, samarbete, e.dy. och fördela pengapotten i proportion till röstresultatet. Kanske ska varje lärare ha t.ex. tre eller fem röster som kan fördelas valfritt på en eller flera olika kollegor. kanske behöver idén förfinas lite för att stävja eventuella missbruksmöjligheter. Men grunden torde vara sund: lärare som bevisligen har gjort en värdefull insats i kollegiet belönas.

    Och se äntligen till så att ledarskapet inom skolorna börjar fungera. Jag hör alldeles för många berättelser om problem bland skolpersonal som tydligen ingen gör något åt, och ännu värre ingen verkar ens förvänta sig att någon ska göra något åt (man har resignerat). Fruktansvärt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s