Stockholms stad planerar att inrätta ett råd för mänskliga rättigheter. Inget fel i det, tvärtom, också i Stockholm kränks människor. Hedersförtryck är t ex mycket utbrett och ungdomar, framförallt flickor kränks dagligen. Om turerna kring MR-rådet har jag skrivit bl.a. här.

När den styrande majoriteten drog tillbaka ärendet meddelade Fi:s gruppledare Sissela Nordling Blanco i Stockholms Fria Tidning att hon skulle boka in ett möte med borgarna för att förklara hur det hela är tänkt. Om man bortser från språkbruket och det faktum att man kanske borde kallat till möte innan man lade fram ett helt ogenomtänkt förslag så är det välkommet.

Kallelsen till detta möte har nu kommit. Jag kan väl erkänna att min förhoppning att kunna ändra på något i upplägget av MR-rådet är ganska liten, men jag hade ändå trott att majoriteten skulle göra ett allvarligt försök att visa att detta råd inte är ett propagandajippo.

Döm därför om min förvåning när jag öppnade Dagens Nyheter idag och läser ett rödgrönt epos mot frihandelsavtalet med USA, undertecknat av stadens nyligen tillsatta direktör för mänskliga rättigheter. Jag förstår faktiskt inte hur man tänker sig att skapa förtroende för rådets oberoende roll när man som högste chef agerar så.

Annika Hjelm är fri att uttrycka vilka åsikter hon vill, men hon riskerar med sitt agerande att ytterligare understryka MR-rådets partipolitiska agenda och därmed rubba förtroendet för rådet ytterligare. Detta innan det ens fått sitt regelverk, än mindre är tillsatt.

Kommentera

