Nu har väl snart sagt alla kopierat Folkpartiet i fråga om en läsa-räkna-skriva-garanti i skolan, idag Gustav Fridolin på DN Debatt. Som många har konstaterat på Twitter är det många ord men få konkreta förslag. Kanske är det för att Fridolin och hans parti är lite obekväma när det kommer till värdet av kunskapsmätningar för att se till att alla elever klarar målen. I grunden är Miljöpartiet fortfarande motståndare till betyg och läxor. Det hymlade de i alla fall inte med när de för några år sedan gjorde exakt samma utspel.

En garanti om en bra skola där alla elever kan få det stöd de behöver bygger på att både föräldrar och elever får tydlig information om hur det går för eleven, redan tidigt. Det handlar till exempel om lässcreening i förskoleklassen. Så har bland annat Pysslingen utformat sin lokala läsa-räkna-skriva-garanti där de tydliggör hur de ska se till att alla barn når målen. Sanningen är ju att utan vetskap om elevernas kunskaper blir det helt omöjligt att sätta in rätt stöd från skolan.

Sedan 2007 har alla föräldrar till Stockholms elever fått skriftliga omdömen från första klass. Läskunskaperna följs nu med särskilda läsutvecklingsscheman redan från första året. Nationella prov har införts i årskurs tre, trots MP-protester. Tillsammans utgör detta en utmärkt grund för lärare, föräldrar, elever, skolledare och politiker att på olika nivåer sätta in det stöd och de resurser som krävs. Men då krävs att man vågar mäta och följa upp, inte gömmer undan misslyckanden och brister utan tvärtom drar fram dem i ljuset.

Det är oerhört viktigt att rätt stöd sätts in utifrån elevens faktiska behov och inte utifrån eventuella diagnoser. Resurser för detta måste finnas tydligt avsatt och användas just för den individuella eleven. Därför införde jag under min tid som skolborgarråd särskilda, öronmärkta resurser för alla Stockholms elever för att de elever som har stora särskilda behov skulle få hjälp och stöd, oberoende av om skolan är kommunal eller fristående. Jag förstärkte även resurstilldelningen så att skolor som har många elever med tuffare utmaningar får betydligt mer pengar per elev än de skolor där nästan alla klarar målen. I Stockholm har S, som här styr skolan, valt att ta bort öronmärkningen till tilläggsbeloppet ur stadens budget, en oroväckande signal. Att Fridolin backat från MP:s tidigare linje om att varje lärare själv skulle få besluta om vilka resurser som sätts in kring eleven, den s.k ordinationsrätten, är för övrigt ett flagrant vallöftesbrott.

Miljöpartiet har under sin tid i majoritet lidit nederlag efter nederlag på det skolpolitiska området. Kanske är det för att de nu saknar konkret skolpolitik. Den artikel de idag publicerat väcker mer frågor om vad Miljöpartiet vill än vad den ger svar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s