Idag har jag skrivit ett öppet brev till finansborgarrådet Karin Wanngård (S) med anledning av regeringens beslut att stoppa Diskrimineringsombudsmannens (DO:s) flytt till Rinkeby. Här är brevet i sin helhet.

Till finansborgarrådet Karin Wanngård

Jag skriver till dig med anledning av beskedet från regeringen att Diskrimineringsombudsmannen (DO) inte ska flytta från sina nuvarande lokaler på Torsgatan till Rinkeby.

Som förre integrationsministern Erik Ullenhag (FP) sade i ABC så skickar regeringen en mycket märklig signal genom detta besked: att södra Järva inte är en lämplig plats för statliga myndigheter. Det bidrar till att stigmatisera och nedvärdera denna del av Stockholm.

Det ter sig otroligt märkligt att staten har misslyckats med att hitta lämpliga lokaler samtidigt som Stockholms stad redan har kunnat flytta Kulturförvaltningen till Rinkeby. Det intryck jag får när jag lyssnar till ansvariga statsrådet Alice Bah Kuhnkes (MP) kommentarer i media är som om Rinkeby vore en tillspillogiven ödemark, ej lämpad för offentlig verksamhet. Sanningen är ju – vilket jag knappast behöver påminna dig om – att det redan idag finns ett antal kommunala verksamheter i Rinkeby i form av skolor med mera, som alla har att rätta sig efter tydliga krav på tillgänglighet.

Jag finner det närmast osannolikt att kostnaden för staten, även om man räknar in eventuella kostnader för tillgänglighetsanpassning, skulle bli högre än vad kostnaderna är för att idag hyra de nuvarande lokalerna på Norrmalm. Jag är därför rädd att Erik Ullenhag har rätt i sin förmodan att regeringen har lyssnat på myndighetens ovilja att flytta, och att man därför inte har ansträngt sig tillräckligt mycket för att leta efter lämpliga lokaler. Staden kan självklart vara behjälplig i detta sökande. Om man inte hittar befintliga lokaler kan man för övrigt bygga nytt, i ett läge då statens upplåningskostnader är historiskt låga.

Rinkeby ligger vidare inte mer än ca 15 minuter från Stockholms city med tunnelbana. Stadsdelen ligger ojämförligt mycket mer tillgängligt än de orter dit ett stort antal statliga myndigheter har utlokaliserats.

Det har funnits en bred enighet om att flytten av Stockholms stads förvaltningar till ytterstaden är viktig både för att skapa fler arbetsplatser och ett större konsumtionsunderlag i ytterstaden, och för att stärka bilden av att alla delar av Stockholm är attraktiva ställen att verka på och investera i. I staden har både Kulturförvaltningen och Äldreförvaltningen redan flyttat (till Rinkeby respektive till Farsta) och flera förvaltningar och bolag är på väg. Jag hoppas att dessa ambitioner även ska vara högt prioriterade inom den nya majoriteten i staden.

Det har under föregående mandatperiod också funnits en enighet om att det inte räcker med att flytta de kommunala förvaltningarna, utan att statliga myndigheter också måste flytta med. Jag hade utgått ifrån att den ambitionen delades av den nya regeringen, men jag tycks ha haft fel.

Anledningen att jag skriver till dig är att jag nu efterlyser besked om vad Stockholms stad kommer att göra för att uppvakta regeringen i denna fråga. På både ett symboliskt och praktiskt plan är dagens besked ett dråpslag mot ytterstaden, och vi som politiker i Stockholms stad har en skyldighet att bilda opinion i denna fråga.

Jag vill därför härmed be dig att skyndsamt tillskriva regeringen och uppmana dem att tänka om i denna för Stockholm så viktiga fråga.

Jag undrar också hur finansborgarrådet kommer att verka för att stadens planerade förvaltningsflyttar fortgår som planerat.

 

Med vänliga hälsningar,

Lotta Edholm (FP)

 

2 Comments »

  1. Jag håller verkligen med om att det här är en viktig fråga som inte får passera utan reaktion. Hela Stockholm måste bli attraktivt för de delar som hör ett levande samhälle till; boende, företagsetablering, myndighetsutövning mm.

Kommentera

