En av Miljöpartiets hetaste valfrågor var att man ville avveckla Bromma flygplats till 2018. Efter valet formades den rödgrönrosa stadshusmajoriteten och ett av de första offentliga besluten var att avveckla till Bromma flygplats till 2022 – givet att det inte äventyrade jobben.

Varför vill man då lägga ner en fullt fungerande flygplats? En anledning kan vara att man inte gillar flyg. Den ekonomiska logiken i att ta bort en mycket dyrbar investering, sanera marken för att sedan kunna bebygga den med bostäder är inte solklar. Det är den bara om man förutsätter att någon annan betalar för att bygga upp flygkapaciteten, helst i en annan kommun där invånarna har andra känslor för flygplatser än i Stockholms stad.

För allmänheten målar Miljöpartiet upp en bild av att Bromma flygplats redan 2030 skulle kunna vara bebyggt med 50 000 nya bostäder. Detta påstående bör granskas noggrant. Inte ens i dagens nedläggningsvänliga debattartikel i DN ansågs påståendet om en avveckling till 2018 realistiskt. 2028 är det nya budet.

Till det kommer saneringstiden som, om man räknar med det statliga genomsnittet för att sanera stora industritomter, landar på någonstans 5-10 år. Det är dessutom helt orealistiskt att bygga 50 000 bostäder på en enda plats på 16 år, även om marken skulle vara hälsosam som en vårvind. 1000 bostäder per år är en ungefär vad vi klarar av i de stora utvecklingsområdena.

Så gå inte på bluffen när den nya majoriteten börjar slå av på takten för nya detaljplaner för bostäder och hänvisar till Bromma flygplats. Tänk på att de bostäder som ska byggas om 5 år behöver detaljplaner nu. Räkna sedan 2028+5+40 och konstatera att gissningsvis kommer de sista bostäderna på Bromma flygplats vara klara till att dina barnbarn ska flytta in 2073.

1 kommentar »

  1. Hej Lotta. Jag ser att du har fått ett förhansexemplar av Lobby organisationen Stockholms Handelskammares senaste ”beställnings” rapport ”Därför håller inte bostadsplanerna på Bromma”. Handelskammaren har publicerat flera rapporter om Bromma flygplats som visat sej innehålla stora fakta fel och kan bara betraktas som inspel i debatten för att behålla flygplatsen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s