Just nu figurerar SAS vd Rickard Gustafson i flertalet medier där han meddelar att Sverige har allt att vinna på att Bromma flygplats läggs ner. Det är inte helt förvånande från ledaren för ett flygbolag som flyger på Arlanda och inte Bromma.

Något märkligt är det att inte fler kritiska frågor ställs om detta faktum till ett bolag som, milt sagt, har det väldigt svårt att leverera i den konkurrensutsatta miljö de verkar i.

SAS svaga resultat har varit en följetong i åratal. Nu finns en chans för företaget att förbättra läget genom att minska konkurrensen. SAS har helt enkelt allt att vinna på en nedläggning av Bromma.

Detta utspel har ingenting med vad som är bra för Sverige och Stockholm att göra. Det är drivet av vad som är bra för bolaget SAS. Det vore mycket olyckligt om omsorgen om SAS blev ett skäl för att lägga ned Bromma. Både Arlanda och Bromma behövs.

4 Comments »

  1. Fully agree Lotta. The real winner if Bromma is closed is SAS which is a very poorly managed airline company. Who cares what they say??

  2. Rickard Gustafson har helt rätt, visst har SAS ingen trafik från Bromma men att sprida flygtrafiken i Stockholm på 2 flygplatser gynnar inget bolag. Våra nordiska grannländer har förstått detta och centrerat all trafik till en hubb i resp. huvudstad. Det kanske är därför Arlanda bara är den tredje största flygplatsen i norden och bakom arlanda flåsar helsingfors med stormsteg. Vurmandet för Bromma är rent politiskt och har inget med verken hänsyn til vad som är bäst för flyget, Stockholm eller Sverige

  3. Frågan är vem som förlorar på Bromma? Det är en värdefull infrastruktur som tyvärr stängts för det lätta flyget, en del av trafiken bör flyttas till Arlanda för att åter låta det lätta flyger finnas i Stockholm och hjälpa knyta ihop Sverige till en starkare marknad.

  4. Alliansens smusslande med att i tysthet göra Bromma till storflygplats är även det en följetong. Sedan 2011 har ni tillsammans med Swedavia kämpat i tysthet för att kraftigt öka den tunga trafiken på Bromma och när det började komma upp till ytan så spelade det Miljöpartiet direkt i händerna.
    Dom boende runt flygplatsen vill ha den kvar såsom den varit under lång tid, med en blandning av reguljär tung flygtrafik och lättare flyg, t.ex. allmänflyg. Det är planerna på att göra Bromma till storflygplats som skapat nedläggningshotet och dom planerna är det Alliansen, Swedavia och Malmö Aviation som står bakom – inga andra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s