DN har rapporterat om hur hemtjänstpersonal riskerar att få parkeringsböter för att de inte hittar platser att parkera på. Äldreborgarrådet, Clara Lindblom (V), svarar då med att säga att i så fall kan väl hemtjänstpersonalen cykla eller gå.

För mig är en sådan hållning helt orimlig. Redan idag är situationen pressad i hemtjänsten. Många vittnar om att det är svårt att hinna med de gamla. Att då tvinga personalen att cykla eller gå istället för att ta bilen är orealistiskt. Det gäller i synnerhet eftersom personalen har med sig mat och utrustning som måste transporteras. Det finns en paradox i att Clara Lindblom hela tiden talar om att de äldre ska få större inflytande över de insatser som utförs – men står för en politik som i realiteten begränsar de insatser som går att utföra.

Detta är i själva verket ett klassiskt exempel på en dold agenda. Clara Lindblom tycker att det finns för många hemtjänstutförare. Om hon fick bestämma skulle hemtjänstutförarna vara få till antalet, inte gå med vinst och gärna bara finnas i en viss del av staden. Att då försöka tvinga utförarna att inte använda sig av bil är ett sätt att få bort mindre utförare och tvinga hemtjänsten att bli mer lokal.

Det är oacceptabelt av hemtjänstföretagen att de inte skaffar nyttoparkeringstillstånd utan vältrar över kostnaderna på personalen. Välfungerande aktörer borde kunna klara av kostnaden för nyttoparkeringstillstånd. Och fler stadsdelsnämnder borde följa Södermalms exempel och skaffa nyttoparkeringstillstånd åt sin hemtjänstpersonal.

2 Comments »

  1. Hej Lotta!

    Ingen förbjuder någon att åka bil, men vill man som företag spara pengar är cykeln ett mycket bättre alternativ.
    Dessutom kräver det inte körkort, en enorm utgift för den som inte har ett.

    Det finns ingen motsättning mot att cykla och köra bil i hemtjänsten. Ett företag kan lätt spara pengar genom att personalen cyklar till de kunder som man har inom ”cykelbart” avstånd, dvs runt 7-10km (t.ex CityBrommaplan, 40min), och köra bil till de som bor längre ut. På cykel kommer man alltid fram, det finns nämligen inga cykelköer. Under dagens rusningstimmar vinner cykeln alltid.

    Dessutom så ökar det möjligheterna för personal som inte har körkort att jobba inom hemtjänsten. Ett körkort kostar ju som bekant minst 20 000kr. Om fler företag uppmuntras till att erbjuda cykel till sina anställda kan fler ta jobben utan att körkort ska krävas.

    Det är inget problem att transportera det lilla som hemtjänsten har med sig på cykel. Med en bra cykel och till och med cykel med el-assist, kan man lätt cykla tvärs över stan på runt 20min. Man slipper leta parkering och det går att ta sig fram i alla väderlekar. Ut till förorten tar det lite längre tid, t.ex 40min till Kista från centrala Stockholm, men om man också räknar med kostnader för själva bilen, drivmedel, försäkringar och tiden det tar att leta parkering så vinner nog cykeln ändå.

    Det mesta kan man transportera på cykeln, även en vanlig cykel kan ta det mesta som hemtjänsten har med sig, men har man verkligen behov av mer yta, finns lastcyklar som kostar en bråkdel av vad en bil kostar och kan transportera allt från blöjor till tvättmaskiner.


    Och låt oss vara seriösa: 1000kr i månaden för ett nyttoparkeringstillstånd borde vara överkomligt för en näringsidgare som har råd med en bil för 120 000kr.
    Det här handlar helt enkelt om att låta marknaden bestämma. Varför ska kommunen in och subventionera vissa företagsformer? Behövs det verkligen fler felparkerade bilar i den här staden? Oavsett om de är hantverkare eller privatpersoner. Låt marknaden avgöra, som ni borgare gillar säga😉

    Som jag förstår det har inte V beslutat att tvinga någon att cykla, utan bara föreslagit det som ett alternativ. Det är jättebra tycker jag, att politiker uppmuntrar människor och företag att testa nya metoder, särskilt om dessa metoder är i linje med stadens mål – att minska bilismen och öka cyklismen.

    Att samtidigt påstå att det är kränkande att någon ska behöva cykla är att spotta på 150 000 stockholmare som tar cykeln varje dag till sitt jobb, sina vänner eller inom andra ärenden.

    Du kanske borde testa själv.

  2. Har själv jobbat på ett ställe där vi hade bil och fick betala böter själva. Det var inte kul. Jobbar idag på ett större företag som räknas till de bättre. Ett grundläggande problem är dock att ersättningen inte täcker transporterna i tillräcklig grad vilket ger dålig lön och dåliga villkor. Idag, när kunderna kan välja utförare själv, blir restiderna längre. Tidigare låg det ofta en kommunal hemtjänst som betjänade närområdet vilket gav korta avstånd och förmodligen är grunden till den schablon som används för att beräkna restid. Bäste ersättningen kunde baseras på faktisk restid, det skulle ge mindre stress och en drägligare arbetsmiljö. Vill poängtera att jag inte är emot privata hemtjänstföretag, men man måste inse att valfrihet också kostar och inte bara lämpa över det på underbetald och stressad personal.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s