I går kväll föll stenar från taket ner över Saltsjöbanans spår och perrong. Risken för passagerare och tåg gjorde att SL valde att ställa in tågen och 6200 resenärer per dygn måste nu åka buss mellan Henriksdal och Slussen.

Häromdagen påstod socialdemokraternas Jan Valeskog att arbetet med Slussen pågår. Han betonade då särskilt säkerhetsaspekterna. Det må vara som det vill med den saken, men den politiska låsningen kring Slussen är nu ett stort problem för stockholmarna i deras praktiska vardag. Att få beslutet om Nya Slussen på plats har varit en av de längsta och svåraste politiska processerna i Stockholm i modern tid. Alla är inte nöjda men beslutet har förberetts, fattats och överklagats i demokratisk ordning. Kvar finns bara uppgiften för politikerna att ha ryggraden att försvara och driva igenom beslutet.

Det är med verklig oro jag ser att den politiska beslutskraften i den nya S-V-MP-Fi-majoriteten är så svag att medan stenarna regnar över stockholmarna låter de experter fundera på om inte något i planen bör ändras litegrann ändå.

2 Comments »

  1. Det dåliga underhållet i Slussen är medvetet och det är meningen att människor skall reagera som du Lotta, att det brådskar att börja bygga Nya Slussen. Fastighetsägare som sköter sin fastighet så som Stockholms stad sköter Slussens underhåll blir utsatta för tvångsförvaltning av sin fastighet men Stockholms stad går fri, ansvariga verkar vara svårt att fastställa. Den långa processen om Slussen beror på att Nya Slussen är ett så dåligt förslag. Staden fick ju inte igenom bussterminalen i Katarinaberget och det är ett hinder för att genomföra Nya Slussen. Farligare än några nerfallande stenar vid Saltsjöbanans station är en bussterminal nedsprängd i Katarinaberget, om nu Slussenprojektet lyckas få en ny detaljplan godkänd. Utrymningsvägarna är dåliga och terminalen blir en dödsfälla kanske för många hundra människor om det börjar brinna. Riskanalysen är hemligstämplad. Farlig är också den planerade biltunneln i Nya Slussen eftersom den saknar mellanvägg mellan mötande filer. Den följer inte vedertagna regler. Hela idén med en enda huvud- bro är ett feltänk eftersom den koncentrerar all motordriven fordonstrafik att landa på Skeppsbron. Huvudbrons fäste är tre husfasaders bredd in på Skeppsholmen och uppfartsrampen döljer därigenom de nedre delarna av dessa fastigheter. Bron har liknats vid Essingeleden på dess bredaste ställe. Är detta vad FP vill göra med Stockholm? Jag uppskattar mycket att ni är emot höghus i innerstan och jag uppskattar att Björn Ljung fanns med utanför Tullhuset i onsdags och deklarerade att Nobel Center är alldeles för stort på den platsen och att ni är emot det. Men snälla, tänk om när det gäller Slussen! Plan B börjar nu få välförtjänt uppmärksamhet och har fått ett arkitekturpris, glädjamnde för oss, Slussenvänner.

    • Kö vid datorn gjorde att korrekturläsningen av inlägget blev dålig. Rättelse: den stora huvudbron i Nya Slussen har sitt fäste på Skeppsbron, som det står tidigare i texten. Och sista meningen: arkitekturpriset är glädjande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s