Förvaltningsrätten har nu avkunnat sin dom kring Arbetsmiljöverkets yrkande om vitesföreläggande mot Stockholms stad. Bakgrunden är ju att Arbetsmiljöverket för nästan två år sedan ålade Stockholms stad att, vid vite, vidta en rad åtgärder för att förbättra arbetsmiljön vid våra skolor. Jag valde då, som skolborgarråd, att inte överklaga den domen eftersom jag ansåg att ett sådant överklagande endast skulle ses som att staden inte tog frågan om lärarnas arbetsmiljö på allvar. Jag kan väl så här i efterhand avslöja att trycket på mig att överklaga var mycket stort.

Nu fortsätter alltså denna följetong. Arbetsmiljöverket anser att en stor del av det arbete som utbildningsförvaltningen lagt ned är bra, men att man inte når ända fram. Förvaltningsrätten delar den uppfattningen och dömer ut ett vite på 700 000 kronor istället för de 2 miljoner som staden riskerade att få böta från början.

För mig är detta ett kvitto på att Stockholms stad skolor var på rätt väg när det gäller arbetsmiljön. Att nu överklaga riskerar att rasera allt det förtroende som var på väg att byggas upp. Det är för mig obegripligt att stadens nya politiska ledning, med skolborgarrådet Olle Burell (S) i spetsen, väljer att, med några timmars varsel, släppa upp ärendet till dagens utbildningsnämnd. Min förhoppning är fortfarande att utbildningsnämnden väljer att inte överklaga och att arbetet med att förbättra lärarnas arbetsmiljö därmed kan fortsätta utan att totalt onödiga konflikter.

 

Kommentera

