Skolskjutsarna i Stockholm har inte fungerat på snart fem månader – i princip en hel termin. Nu har den nya majoriteten i Stadshuset bestämt sig för att göra något åt saken. När jag först tog del av beslutet trodde jag att majoriteten lyssnat på Folkpartiet och brutit avtalet. Nu visar det sig dock att det bara är en liten del av avtalet som bryts upp.

Det beslut som Serviceförvaltningen gick ut med igår är inget annat än en förolämpning mot de barn och föräldrar som har fått sina vardagsrutiner satta ur spel på grund av problem med skjutsarna. Det är alldeles för lite, och alldeles för sent för de barn och föräldrar som är drabbade. Folkpartiet kommer istället att kräva att avtalet bryts upp i sin helhet.

Serviceförvaltningen har bestämt sig för att de barn som åker ensamma i skolskjutsen – och som alltså inte samåker med andra barn i bilen – ska få åka med ett annat bolag. Förändringen kan ske tidigast i mars månad nästa år. Fram till dess handlar det alltså om status quo för de ungefär 1250 skolelever som åker med Samtrans till skolan.

Ungefär var tionde elev som har skolskjuts i Stockholm idag är ensamåkare. En överväldigande majoritet, 90 procent av eleverna totalt sett, berörs alltså knappast alls av förändringen. Och även om dessa tio procent börjar åka med ett annat åkeri framstår Samtrans som den stora vinnaren på det hela. De har gått från 43 % av skolskjutsmarknaden i Stockholm till att idag ha hela marknaden. Samtrans tycks alltså gå plus på hela historien.

Jag har fått nya brev om problem med skolskjutsar snart sagt varje arbetsdag sedan skolstarten. Det har handlat om förseningar, men även om rent trafikfarliga incidenter; om förare som inte känt till hur korrekt säkerhetsutrustning ska användas i bilen, om oskyltade bilar och om uteblivna skjutsar. Händelser som är oacceptabla varje gång de inträffar, men som ändå de facto har tillåtits ske gång på gång i snart ett halvår. Bolagets oförmåga att vidta åtgärder för att få bukt med problemen har varit slående, men lika slående har S-majoritetens flathet varit när det handlat om att sätta hårt mot hårt för att få till en förändring.

Det här – att låta 10 % av resenärerna åka med ett annat bolag – tycks bli den enda påföljd som Stockholms stad riktar mot Samtrans. De får nu en slags förvarning om att de, om flera månader, blir av med en bråkdel av uppdraget. Inga skadeståndsanspråk alls riktas mot bolaget. Detta är i mitt tycke helt uppåt väggarna. Det vittnar om en kraftlöshet från stadens sida som faktiskt är skrämmande.

Det här handlar om mycket utsatta barn och vuxna som behöver stöd, skydd och hjälp för att ta sig till skola, boende och sina dagliga verksamheter. I dagens läge tycks de snarare skyddslösa.

2 Comments »

  1. Jättebra att du framför kritik.Jsj hoppas även att ni i Alliansen agera och tart lärfom av den rådande situationen.Roten till det onda uppstod under ert styre och att konsekvenserna av upphandlingen skulle kunna bli så här dåliga var lätt att förutse. Ingen ensam aktör har kapacitet att utföra all upphandlad transport, ändå blev det en ensam aktör som fick allt. Jag föreslår att alla nya och gamla ansvariga gör gemensam sak och försöker skyndsamt lösa problemet. Sluta skylla på andra och fixa det hela innan ett helt läsår har gått förlorat eller ännu värre, barnen ger upp och blir hemmasittare.

  2. Du hade ju möjlighet att agera men istället ”satt du av” den sista tiden.
    Ni fick information redan innan sommaren om orimlighet i pris och farhågor från oss föräldrar det fick även serviceförvaltningen.
    Men svaret vi fick var att avvakta.

    Tycker du också ska skämmas lite!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s