En rad medier har de senaste dagarna rapporterat om att förekomsten av skolk har minskat dramatiskt både i grund- och gymnasieskolan i Stockholm. De senaste siffrorna, som presenterades på utbildningsnämndens oktobersammanträde, visar att förekomsten av skolk nästan har halverats i grundskolan 2013/2014 jämfört med 2009/2010.

För alla dem som brinner för lärande och kunskap är det positivt – en elev som inte är i skolan missar kunskap. Elever som håller på att glida ut i utanförskap behöver att någon säger stopp och frågar om de behöver hjälp. Skolor som arbetat konsekvent för att minska skolket berättar om ett lugnare klassrumsklimat som inte hela behöver störas av att elever kommer sent eller går iväg. Därför är det så tragiskt att den här positiva utvecklingen nu riskerar att få ett abrupt slut.

Nytillträdde skolborgarrådet Olle Burell (S) säger till Svenska Dagbladet att han tänker ta bort Stockholms skolors redovisning av olovlig frånvaro i grundskolans terminsbetyg. Sedan hösten 2012 är det obligatoriskt att skriva in andelen olovlig frånvaro i terminsbetygen (men inte i slutbetyget). Det regleras i skolförordningen (2011:185, 6 kap, §12).

Stadens budget, det högsta styrande organet i staden, har tvättats kliniskt ren från alla mål och uppdrag kring skolproblematiken. Signalen är tydlig: Det är inte viktigt för skolorna att prioritera arbetet med elevers närvaro.

Att skolket har kunnat minskas under alliansmajoritetens tid i Stockholm är nämligen ett resultat av att frågan prioriterats politiskt. Folkpartiet har sedan länge slagit fast att alla skolor snabbt ska meddela föräldrarna om eleven inte är på plats. I Stockholm har vi bland annat tagit fram en sms-tjänst och en app för mobiltelefoner och surfplattor. Det innebär att elever som skolkar inte kan göra det i ”skymundan” och vägen till stöd blir därmed också kortare.

Vi har varit noga med att mäta och följa upp förekomsten av skolk i resultatuppföljningar, tertialrapporter och verksamhetsberättelser. Skolor med särskilt hög elevfrånvaro har ingått i särskilda projekt med fokus på att öka elevnärvaron för att kunna förbättra resultaten. På så vis har frågan om elevers närvaro ständigt funnits på den politiska dagordningen och inte kunnat gömmas undan.

Den nya majoriteten anser uppenbarligen inte att detta är viktigt. De har en lång historia av motstånd bakom sig. Faktum är att redovisning av olovlig frånvaro infördes i gymnasieskolans terminsbetyg redan under mandatperioden 1998-2002 då de borgerliga partierna styrde i Stockholm. Under åren 1999-2002 minskade den oanmälda frånvaron på gymnasiet enligt utbildningsnämndens verksamhetsberättelse från 8,2 procent till 5,7 procent. När redovisningen av skolk i betygen åter avskaffades av den socialdemokratiska majoriteten, ökade den igen fram tills att Alliansen åter tog över 2006. De senaste åren har andelen skolk sjunkit närmast konstant både i grundskolorna och i gymnasierna.

När frågan om skolk i grundskolebetygen behandlades år 2010 försökte den dåvarande oppositionen stoppa förslaget. I Stockholm skrev dåvarande oppositionsborgarråden Carin Jämtin och Tomas Rudin (båda S) och Per Bolund (MP) såhär i en gemensam reservation: ”Förslaget om att redovisa olovlig frånvaro i betyget är inget annat än plakatpolitik i syfte att visa påstådd handlingskraft. I själva verket försvinner hela det viktiga sociala förebyggande arbete i och med en förenkling som att strama upp reglerna kring olovlig frånvaro. Detta är något som kan vara förödande för eleven då det verkliga förebyggande arbetet för att minska frånvaron riskerar försvinna. (…) Det innebär att det inte i alla fall är bra att ta kontakt med föräldrarna i samband med att eleven inte närvarat i skolan.”

Man kan konstatera att detta varit ”plakatpolitik” med mycket tydliga vinster för att få fler elever att gå till skolan. Inte minst för de elever som återvänt till skolan och kunnat gå ut skolan med fullständiga betyg. Andelen åk 9:or som har godkänt betyg i alla ämnen har nämligen inte varit så hög på många år som den var i år. Om fler elever börjar skolka kommer det att leda till att deras kunskaper och betyg sjunker.

Men nu är det alltså dags igen. Sossarnas lider av beröringsskräck för allt som har med trygghet och studiero i skolan att göra. Den beröringsskräcken innebär att fler elever kommer att slås ut.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s