Vi måste klara av Stockholms tillväxt

För sex-sju år sedan trodde prognosmakarna att Stockholms stad skulle nå en miljon invånare 2030. Kommunfullmäktige tog fram en särskild rapport över hur staden skulle klara denna befolkningstillväxt, som då sågs som historisk.

Men denna prognos visade sig helt felaktig. Staden har vuxit med en betydligt större kraft än så. Idag tror vi att vi når en miljon redan 2020. Miljonstrecket har alltså flyttats fram med tio år. Detta visar hur svårt det är att göra befolkningsprognoser, men också att det finns en inneboende dynamik i flyttningsmönster. På 1970-talet hade det varit en orimlig tanke att många barnfamiljer skulle välja att bo kvar i Stockholms innerstad. Då flyttade man ut till de nyproducerade radhusen i Huddinge, Täby eller Järfälla. Idag väljer många att bo kvar, om än trångbott, i stadens innersta kärna eller alldeles utanför.

Att Stockholm växer så oerhört kraftigt och så snabbt sätter oss politiker på svåra prov. Själv har jag brottats med otillräckligt antal planerade skolor. I de stora nyproducerade områdena Hammarby sjöstad och Årstadal bor det idag betydligt fler barn än man trodde när det första skisserna på områdena drogs upp. Staden håller på att komma ifatt nu, men varje lösning som används är inte optimal.

Också kommunikationerna är eftersatta. Vi behöver bygga både vägar, cykelbanor och spår om människor ska kunna ta sig till och från jobbet i rimlig tid. Förbifarten, som knyter ihop de norra och södra delarna av länet, men också avlastar Stockholms innerstad, är nu hotad. Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill stoppa bygget. Risken är stor att Socialdemokraterna säljer ut Förbifarten om de måste kompromissa för att ta makten. Det har hänt förut. Gång efter annan har socialdemokratiska regeringar sålt ut stockholmarna när andra behov prioriteternas högre.

Alliansregeringen presenterade nyligen den största utbyggnaden av tunnelbanan på decennier. Nio nya stationer ska byggas för att klara befolkningsökningen. Vanligtvis har den här regionen fått finansiera en stor del av infrastrukturprojekten själv, men den här gången har staten lovat att hjälpa till. Det är en historiskt stor satsning som nu görs av Alliansregeringen. Värt att notera är att tidigare socialdemokratiska regeringar inte lyckats prestera satsningar som denna. Den socialdemokratiska stockholmsfientligheten har alltid stått i vägen. När valet står mellan att bygga ut en väg där socialdemokraterna är starka står mot att bygga tunnelbana i en region där socialdemokraterna är relativt svaga förlorar alltid tunnelbanan i Stockholm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s