Därför lugn och ro i klassrummet (3)

Debatten om ordning och arbetsro har fått nytt syre sedan Folkpartiet aktualiserade sitt gamla krav på ordningsomdömen i skolan. Bakgrunden är naturligtvis att svensk skola präglas av mer stök och sena ankomster än många andra länder.

Bilden av svensk skola som ovanligt stökig kommer från PISA-undersökningen. Den bekräftas också av de brukarundersökningar som vi gör här i Stockholm. Eleverna här är generellt väldigt nöjda med sin skola. De gillar lärarna, de tycker att de lär sig mycket och de känner sig trygga. Men ett område sticker ut negativt; endast varannan elev är nöjd med arbetsron i klassrummet.

Stökiga klassrum kan leda till en känsla av otrygghet, men också till att klassrumssituationen blir väldigt orättvis. Det är den som tar för sig, kommer försent, pratar och avbryter som ges makten, medan den som är tyst och väntar på sin tur har svårt att göra sin stämma hörd. Hos många elever som jag mött finns också en känsla av att vuxenvärlden inte tar problemen på allvar.

Stöket försvårar också skolans kunskapsuppdrag. Ständiga avbrott i undervisningen leder till att mindre tid med läraren. Personligen är jag övertygad om att ett viktigt skäl till sjunkande kunskapsresultat är just stöket. Svårt att bevisa, jag vet, men när man börjar räkna på vilket tidsavbräck sena ankomster leder till, är det lätt inse problemets allvar.

Jag tycker inte att politiker ska lägga sig i vilka metoder som en enskild lärare ska använda sig av för ett lugnt klassrumsklimat eller för att få elever att komma i tid. Däremot är det viktigt att vi politiker faktiskt ger lärare och rektorer de verktyg de behöver, och inte minst, står upp för de ordningsregler som skolan fattar beslut om. Därför är det idag möjligt att ta störande föremål, t ex mobiltelefoner, i beslag. Därför är det idag möjligt att använda både kvar- och försittning. Därför är det idag svårare att få ledigt under terminerna. Därför är det idag möjligt att flytta t ex mobbare till en annan skola, även om deras föräldrar motsätter sig det.

Förslaget att införa ordningsomdömen i högstadiet och gymnasiet är ytterligare ett sådant verktyg. Tanken är att skolorna själva ska bestämma om man vill använda det.

Minst lika viktigt som att ha en fungerande skollag på detta område är att politiker också ställer sig bakom lärare och rektorer när de vill skapa arbetsro. Det inkluderar att faktiskt våga säga att föräldrar är ansvariga för att deras barn kommer i tid till skolan, att de har ätit frukost och inte suttit uppe halva natten så att de inte orkar med skoldagen. Det är min bestämda uppfattning, grundat på mängder av samtal med lärare och rektorer, att allt fler ”helt vanliga föräldrar” har svårt att ta sitt föräldraansvar och alltför ofta skjuter över föräldraansvaret på skolan. Det är inte acceptabelt och något som vi måste våga prata om.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s