Valrörelser präglas alltid mer eller mindre av smutskampanjer. Istället för att tala om vad man själv vill göra om man får makten är lockelsen stor att smutskasta motståndaren. Efter amerikanskt manér har detta tyvärr blivit vanligare i svensk rikspolitik. Och tydligen snart även i kommunalpolitiken.

Jag är rätt säker på att vi snart kommer att få ta del av en socialdemokratiskt smutskampanj här i Stockholm. Socialdemokraterna här i Stadshuset har gått igenom alla mina mail för att se vad medborgarna har för åsikter och har därefter kopierat valda delar av mailskörden. En inte alltför vågad gissning är att S tänker sig att publicera utdrag ur dessa brev för att visa hur missnöjda medborgarna i Stockholm är.

Jag är politiker och rätt van vid att Socialdemokraterna smutskastar till exempel Stockholms skolor. Det är en del av en politisk verklighet som vi alla är vana vid. Sanningen att säga har också jag varit ganska tuff i opposition…

Idén att publicera enskilda medborgares personliga mail till ett borgarråd är dock ny. Jag tror att de flesta som skriver till Stadshuset är ganska omedvetna om att allt diarieförs och är tillgängligt för alla att ta del av. Offentlighetsprincipen är en av de viktigaste delarna i en fungerande demokrati och sannolikt också ett av våra bästa värn mot korruption. Att journalister och medborgare när som helst kan ta del av diarium och in- och utgående post är något att vara oerhört stolt över.

Tanken med detta är dock inte att enskilda ska bli uthängda i olika partiers valkampanjer. Lika lite är tanken att enskilda individers ibland högst privata tankar och funderingar kring de egna barnens förskola eller de äldre släktingars serviceboenden ska nagelfaras av socialdemokratiska tjänstemän på jakt efter stoff till en politisk kampanj. Att få ett brev av en socialdemokratisk valarbetare om att delta i deras valkampanj kan upplevas som oerhört kränkande, särskilt om man inte är medveten om att var och en kan läsa ens brev. Jag hoppas verkligen att detta är en engångsföreteelse. Min förhoppning är att valrörelsen kan komma att handla om sakfrågor, inte smutskastning. Jag lovar i alla fall att göra mitt yttersta för att det ska bli så.

3 Comments »

Kommentera

