När jag i vintras skrev en debattartikel om att skolorna i Stockholm ska ha rätt att servera smör till maten, även om Livsmedelsverket fortfarande tycker att det bör vara lättmargarin av hälsoskäl, blev det en stor debatt där Livsmedelsverket och jag på denna punkt stod ganska långt ifrån varandra. Men kostfrågorna är viktiga både ur hälsosynpunkt och ur ett inlärningsperspektiv. Att dessa frågor engagerar står klart. I veckan deltar jag på ett seminarium om kost och hälsa för att föra fram mitt perspektiv på skolmaten, ordnat av Karolinska institutet.

Stockholms stad serverar ca 80 000 portioner mat varje dag i våra kommunala skolor. Självklart ska en så stor investering hålla hög kvalitet. När jag besöker skolor försöker jag alltid passa på att äta skollunch. Under våren har jag bl a ätit de luncher ni ser nedan: Kycklinggryta med ris, bönsallad med färska haricots verts (Höglandsskolan), lax, potatis och hollandaisesås (Skarpnäcks skola), fisk med ris och quinoasallad med granatäpplekärnor (Hässelbygårdsskolan) och viltbiff med svampsås och färsk spenat (Smedshagsskolan). Som ni ser har skolorna också riktigt bra salladsbord.

70 % av skolorna i Stockholm serverar två valfria rätter 4-5 dagar i veckan, här har jag alltså valt en och kompletterat med olika sallader från salladsbordet. Eleverna kan välja mjölk till maten, men ofta föredrar jag vatten.

Höglands matUgnsbakad lax med sparris och hollandaisesås. hby5smedshag skolmat

Fyra skolluncher i Stockholms stads skolor, våren 2014

Men skolmåltiderna består inte bara av lunchen. De allra flesta yngre barn går på fritidshemmet, och äter förutom lunch, också mellanmål i skolan. Även för mellanmålet, och för annan mat som skolan tillhandahåller, gäller samma krav på matens näringsinnehåll som vi ställer på lunchen. Skolan ska inte servera sötsaker eller sötningsmedel. Det gäller även för mellanmålet. Det ska vara ett ordentligt och mättande mål, utan att konkurrera ut lunchen eller middagen.

I den undersökning av skolmåltidens kvalitet som skolorna gjorde i vintras visar det sig att i de allra flesta skolor (kring 98 procent av de som deltog) serveras bakverk och sötsaker mer sällan än en gång i månaden, vilket var det lägsta svarsalternativet. Det är bra, för det finns egentligen ingen anledning för skolan att servera barnen överflödssocker och söta livsmedel – det är något som de flesta barn redan får i sig mer än nog av på annat håll. Och jag tycker faktiskt inte heller att skolan behöver lära barn att förknippa högtidliga händelser med att äta godis eller fika. För en del blir det till besvärliga vanor som man som vuxen lägger betydande möda på att bli av med.

Skolmåltiderna ska inte föra en undanskymd tillvaro i skolan utan ska lyftas fram som den viktiga förutsättning för lärande som de är. Vi ska ha höga ambitioner för maten!

Kommentera

