För ett par dagar sedan undertecknade ett stort antal rektorer i Stockholm ett upprop som handlar om svartmålningen av skolan. Som exempel tog rektorerna bl a upp några av de rubriker som används i TV för att beskriva skolan, nämligen ”Skolsnusk”, ”Kaosklassen” och ”Världens bästa skitskola”. Rektorerna känner helt enkelt inte igen sig i bilden av vår skola.

Döm om min förvåning när chefen för Utbildningsradion Erik Fichtelius nu går ut och anklagar rektorerna för att vilja stoppa  medierna från beskriva skolan. I ett genmäle skriver Fichtelius att rektorernas artikel ”landar i slutsaten att medierna ska sluta granska skolorna”. 

Någon sådan slutsats finns inte alls utan är en fri konstruktion av artikelförfattaren. Tvärtom så skriver rektorerna att det ”är viktigt att fakta lyfts fram”. Det enda som, ganska stillsamt, påpekas i artikeln är att det också finns andra bilder av skolan som sällan speglas i media. T ex att att de flesta föräldrar i Stockholm är nöjda med skolan och att Skolinspektionenockså målar en relativt ljus bild av arbetet i stadens skolor.

Svensk skola mår bra av att debatteras och granskas. Men likväl som media ska granska vad som händer innanför skolans väggar så måste också de verksamma i skolan ha rätt att ge sin bild. Att man är kritisk mot medias granskning, och vågar säga det, ínnebär inte per automatik att man förordar censur. Likväl som rektorer får finna sig i att bli granskade måste media också acceptera att man ibland får mothugg. Ett tyst samhälle utan granskning vill ingen ha.

4 Comments »

  1. Att rektorerna inte känner igen sig indikerar att problemet är riktigt stort. De skriver ”De allra flesta föräldrar är nöjda med den skola deras egna barn går på”. Men tusentals föräldrar känner att deras barn inte får det stöd de behöver. Dessa rektorer, som är nöjda med att de flesta är nöjda missar sitt uppdrag. ALLA ska få det stöd de behöver så att ALLA blir nöjda. Innan dess är det bra att media påpekar de brister som finns.
    Vad rektorerna menar med ”Vem som helst får uttala sig om vad som är skolans problem och om vad som behövs för att lösa dem” kan man tolka på olika sätt. Min tolkning är att de inte tycker om detta, i alla fall om man är kritisk till skolan, en tolkning som innebär att dessa rektorer inte har förstått skolan värdegrund.

  2. ”Vem som helst får uttala sig om vad som är skolans problem och om vad som behövs för att lösa dem” ryckt ur sitt sammanhang kan vara en uppmaning till yttrandefrihet. MEN i ett sammanhang där man kritiserar just de som har gjort detta kan inte tolkas annorlunda än att de in borde göra just detta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s