Jag har i några inlägg på den här bloggen belyst Socialdemokraternas svartmålning av Stockholm skolor. Genom att ständigt, och felaktigt, påpeka att resultaten försämrats så sprider S medvetet en bild av Stockholm skolor som dåliga skolor. Sanningen är, som jag skrivit tidigare, att resultaten på de flesta punkter förbättrats sedan Socialdemokraterna styrde. Ett viktigt undantag är behörigheten till gymnasieskolan som försämrats något. Dock måste man då hålla i minnet att kraven för behörighet skärpts betydligt sedan S styrde, något som Socialdemokraterna aldrig talar högt om.

Igår sammanträdde utbildningsnämnden i Stockholm. De olika partierna brukar då skicka in synpunkter på de olika ärendena, på stadshusspråk ”lappar”, som sedan redovisas i nämndprotokollet. Som vanligt lade vice ordförande Jan Valeskog (S) ”lappar” som är en deprimerande läsning för alla oss som anser att Stockholms skolor håller en hög kvalitet. Några exempel:

– att nu söktrycket ökar kraftigt till lärarutbildningarna speglar inte ett ökat intresse för läraryrket utan är ”förvisso glädjande men främsta orsaken till detta är regeringens generella nedskärningar på högskolor och universitet, vilket inneburit att i princip samtliga högskoleutbildningar plötsligt har fått många sökanden”. Socialdemokraterna anser således att de som idag läser till lärare egentligen vill göra något annat. En trist attityd!

– Socialdemokraterna anser att Stockholm stad ”inte ser karriärtjänsterna som ett sätt att utveckla undervisningen utan endast är en fråga om lönepåslag”. Jag vet inte varifrån Valeskog fått detta, men följande intervju med en av stadens förstelärare speglar verkligheten bättre.

– Socialdemokraterna säger också att ”färre är godkända på gymnasierna”. Det är svårt att säga vad som exakt menas, men sanningen är att det är fler idag som har högskolebehörighet när de avslutar sin utbildning är det var när Socialdemokraterna styrde. Behörigheten har ökat från 87 procent 2006 till 89 procent 2013. Se här:

Skola08_fler_klarar_gym_nyny

– Apropå en skrivelse till nämnden skriver Socialdemokraterna att ”redovisningen visar på ett allvarligt sätt hur stadens skolor har misslyckats med den kanske viktigaste uppgiften, nämligen en undervisning med framgångsrik formativ bedömning”. Detta apropå att många gymnasister inte anser att skolan informerar tillräckligt bra hur man ligger till. Detta är definitivt inte min bild av hur stadens skolor arbetar. På i snart sagt varje skola jag besöker kommer vikten av formativ bedömning upp. Lärarna arbetar mycket hårt med detta eftersom de vet att vilka resultat ett framgångsrikt arbete med formativ bedömning kan ge. Självklart är detta något man måste arbeta med kontinuerligt för att hjälpa elever att förstå vad som krävs för att lyckas bättre i skolan.

Allt detta har Socialdemokraterna lyckats åstadkomma till ett enda sammanträde med utbildningsnämnden. I skrivningarna till nämnden avslutar de med att skälla på utbildningsministern med flera för att de ”förtalat och nedvärderat skolorna i Sverige”. Exakt detta ägnar sig Socialdemokraterna just nu åt. Jag tycker att det är olyckligt att Socialdemokraterna fortsätter att svartmåla stadens skolor. Den är djupt orättvis och beklaglig.

Läs även:

Resursökning till gymnasieskolan sedan 2003

Resursökning till grundskolan sedan 2003

Kunskapsresultaten i grundskolan 2006 och 2013

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s