Nya Elementar Foto: Stockholms stad
Nya Elementar
Foto: Stockholms stad

Igår var jag på ett mycket intressant besök på Nya Elementar, som är en F-9 skola med tillhörande grundsärskola och resursskola. Skolan har ungefär 760 elever och 110 anställda, som tillsammans utgör en helhet med en tydlig gemensam grund. ”En skola för alla” är ett av Nya Elementars ledord och det är något som genomsyrar hela skolans organisation.

Fokus för mitt besök denna gång var Bromma resursskola, som är en av stadens CSI-grupper (central grupp för särskild inriktning). Resursskolan, som har ca 20 platser, vänder sig till elever som har mycket stora behov av stödinsatser och av olika anledningar inte klarat av sin skolgång inom en stor skola. Till verksamheten är förutom lärare och specialpedagoger även skolkurator, skolpsykiater, skolsköterska samt skolläkare knutna.

En vanlig skoldag på Bromma resurskola är uppdelad i varierande arbetspass med både teoretiska och praktisk-estetiska ämnen för att utveckla elevernas förmågor. Skolan har välutrustade salar för bild-, musik- och teknikundervisning samt trä- och metallslöjd, där eleverna kan träna sina färdigheter i allt ifrån svetsning till snickeri. Alla viktiga beståndsdelar för att eleverna ska få utnyttja sin kreativitet och förbereda sig för ett framtida yrkesliv.

Slöjdsalen
Slöjdsalen

Resursskolans fantastiska personal arbetar hela tiden nära eleverna. Något som är nödvändigt då ett lyckosamt arbete kräver att relationer och förtroende skapas mellan eleven och personalen. Lika viktigt är det att elevens behov alltid är i fokus och insatserna skräddarsys därför utefter varje elevs särskilda behov. Genom detta helhetsperspektiv lyckas skolan mycket bra med sina elever. Elever som annars skulle haft svårt att klara sin skolgång slutför nu grundskolan och många går sedan vidare till högre studier – ofta inom yrkesutbildningarna. Otroligt bra jobbat!

Jag vill rikta ett stort tack för all personal som mötte och visade oss runt på skolan. Ett särskilt tack till rektor Michael Martinson och biträdande rektor Kjell Lindqvist, som är ansvarig för verksamheten på Bromma resursskola. Besöket var väldigt givande och gav en god inblick i arbetet vid Nya Elementar och i synnerhet på Bromma resursskola.

2 Comments »

  1. Hej Lotta!
    Min äldsta son började i Nya Elementar i 6:e klass. De var väldigt duktiga och vill min son det bästa, men det fungerade inte i ”vanlig” klass, så han placerades i en liten undervisningsgrupp. Där vågade de knappt ”ta” på honom i rädsla för att han skulle gå hem och istället för att lära sig saker, fick han fördriva dagarna med dataspel. Till skolstarten till 7:e klass hade vi turen att han fick en plats på Lunaskolan! De som jobbar där är helt fantastiska! Nu går han ut 9:an och även om han inte kommer att nå målet i samtliga ämnen -och det är sannerligen inte Lunas ”fel”!- så går han ut med stärkt självförtroende och full av verktyg att klara sin förmåga att tolka och förstå den värld han lever i med oss.
    Jag vill att du ska förstå, Lotta, att bara en sådan sak som att passera en stimmig korridor… eller att ett rum har möblerats om… så många små obetydliga detaljer, som får min son att upphöra fungera. Särskilt då, när han var yngre. Nu har han, som sagt, fått lära sig strategier.

    M.a.o. Nya Elementar klarade inte av att undervisa min son. De gick bet.

    Med vänlig hälsning
    Cecilia öström.

  2. Det man förväntar sig med CSI grupp är att det finns specialpedagoger som arbetar där. Men det finns ju inga krav på denna kompetens utan endast lärare, fritidspersonal och/eller barnskötare. Genom åren har jag pluggat så mycket med mitt barn att jag blivit mer expert på hur inlärningen sker bäst. Det man önskade sig när man äntligen fick plats på CSI-grupp var att jag skulle få tips, knep och aha för läxor hemma. Istället måste jag som förr ta huvudansvaret för att studierna ska sitta och kunna levereras vid prov:(

    Jag vet dock inget om Bromma skolan, men det låter väldigt sorgligt att tillåta dataspel under lektionstid. Det är ju där man önskar att alla specialpedagogiska inlärningsmetoder ska stå till buds. Det finns numera skolflyktingar från Sverige, där familjer lämnar Sverige till exempelvis Norge och Åland där hemundervisning tillåts. Detta när eleven mått så dåligt i vanlig skola att familjen inte ser annat väg än att lämna landet. Lunaskolan har jag också hört gott om, men tyvärr är det väldigt långa köer.

    Nej, det var så dåligt att S:t Örjansenheten försvann och all den kompetensen och kraven på våra barn att vara inkluderade när de flesta mår dåligt i stor skola och känner sig misslyckade, för att inte tala om mobbingen som de ofta utsätts för. Ett liv går inte i repris.

    Mvh Nina

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s