Image
Foto: Stockholms stad

Idag firas Förskolans dag, en dag för att sätta ljuset på den viktiga förskolan. DN uppmärksammar detta och skriver om att elever som gått i förskola uppvisar högre kunskapsresultat än andra barn. Sedan tidigare har det funnits stöd för att barn som gått i förskolan visat starkare skolresultat längre upp i åren. Nu beläggs detta samband ytterligare i PISA-undersökningen. Förskolan är viktig för barnet, och allra viktigast för de barn som har tuffare förutsättningar. Det som har sämst förutsättningar hemifrån ska ha bäst förutsättningar till lärande.

Förskolan är en av Stockholms stads allra mest uppskattade verksamheter. I dagarna offentliggjordes Stockholms stads brukarundersökning i förskolan, som visar att Stockholms föräldrar ger förskolan toppbetyg. Barnen känner sig trygga, föräldrarna är nöjda med att barnens utveckling och lärande uppmuntras och upplever att personalen på förskolan bemöter deras barn på ett respektfullt sätt. Hela 86 procent är som helhet nöjda med barnets förskola – det högsta resultatet sedan mätningarna inleddes. Det är ett gott kvitto till våra satsningar på förskolan. Samtidigt får vi inte slå oss till ro. Stockholm ska ha en förskola i världsklass.

Sedan Folkpartiet tog över ansvaret för förskolan har vi under flera år satsat på att stärka kvaliteten. Stockholm tillhör nu den tiondel av Sveriges kommuner som har de allra minsta barngrupperna. Trots att förskolan har byggt ut snabbt de senaste åren har vi kunnat minska de genomsnittliga gruppstorlekarna kraftigt, helt motsatt vad som har skett i Göteborg och Malmö. Det är en bedrift vi kan vara stolta över. Se här:

Image

Varje dag gör förskollärare och barnskötare på förskolorna stora insatser för barnens trygghet och lärande. Med utbyggnaden följer att vi måste anstränga oss än mer för att kunna locka till oss förskollärare. En viktig del i detta är att förstärka möjligheterna till att göra karriär inom förskolan, utan att behöva bli chef. I grund- och gymnasieskolan kommer staden snart att ha ungefär 800 förstelärare och lektorer anställda. Jag vill se sådana tjänster också i förskolan redan under 2015. Skickliga förskollärare förtjänar att lyftas upp och belönas – skickliga medarbetare i förskolan gör en ovärderlig skillnad för barnet.

Det finns mycket att vara stolt över när den gäller förskolan i Stockholm. Det är en verksamhet som ständigt utvecklas och där man ofta möter nyblivna föräldrar som är både förvånade och glada över en verksamhet som deras barn älskar. Vi ska vara stolta, men inte slå oss till ro. Vi vill mer!

1 kommentar »

  1. Hej Lotta

    Jag är inte stolt över förskolan i Sverige.

    Jag är bara mamma, alltså ingen slipad politiker eller speciellt insatt i den här debatten. Men det jag vet är att barngrupperna är på tok för stora. Jag har i dagarna varit med om en tredagarsinskolning av min tvååring på en förskola i Bromma och därmed få ta del av verksamheten från barn och skötare/ pedagogers nivå. Jag undrar om ni politiker och en del föräldrar egentligen har en aning om vilket farligt spel ni spelar med våra barn.
    Varför stoppar föräldrar och politiker huvudet i sanden och varför tänker ni inte långsiktigt? Förskolechefen på min sons förskola har en sund grunduppfattning om barns välmående men hon styrs av pengar och därför slår hon dövörat till även om hon vet att barn lider. 16 barn under 3 år med 3 stycken fröknar(jag vet inte fördelningen pedagoger/ skötare men det är oviktigt för mig, jag bryr mig bara om den personkemin med barnen när det kommer till den som skall ta hand om mitt lilla barn).
    Det kan vilken förälder som helst fatta att det går inte att tillgodose alla dessa barns behov. Det handlar om att släcka bränder.
    Den minsta på min sons avdelning som är dryga året sitter bara och stirrar i tomma intet som jag ser det. Mammahjärtat blöder och jag har bestämt mig för att jobba 50 % eftersom förskolan är så underbemannad som den är. Ska vi komma tillbaka till det ojämlika samhället vi så hårt jobbat för att komma i från? Där man väljer bort karriären till förmån för sitt barns hälsa.

    Jag tycker att alla som stoppar huvudet i sanden i denna fråga har rätt mycket ansvar på sitt samvete. Barn behöver trygghet. Vi kvinnor behöver komma ut i arbetslivet. Har du ens räknat på konsekvenserna Lotta?

    Mvh
    Johanna, mamma till 3 pojkar i Bromma.

Kommentera

