Skarpnäcks skola består av två skolbyggnader - här står jag utanför Skarpnäcks "gamla" skola.
Skarpnäcks skola består av två skolbyggnader – här står jag utanför Skarpnäcks ”gamla” skola.

Skarpnäcks skola, under ledning av rektor Tom Hagman, är en av de skolor i Stockholm som höjt sina kunskapsresultat allra mest de senaste åren. På bara 3 år har det genomsnittliga meritvärdet (betygspoängen) ökat från 208,9 poäng år 2010 i snitt till 237,7 poäng i snitt år 2013, en ökning med 28,8 poäng. 92,3 % av eleverna blev behöriga till gymnasiet förra året. Igår hade jag förmånen att få besöka Skarpnäcks skola för att höra hur skolan har kunnat lyfta sig och vad man gör för att resultaten ska fortsätta att stiga.

Skarpnäck1

Skarpnäcks skola har under flera år arbetat mycket målmedvetet med att följa upp hur elevernas kunskapsresultat utvecklats. Flera gånger över läsåret gör man prognoser av om det finns risk att elever kommer att försämra sina resultat när omdömena eller betygen ska sättas, eller om eleven kommer att förbättra sina resultat. Arbetssättet ger möjlighet att snabbt se om kvaliteten på någon särskild kurs har förändrats så att man måste förändra sättet att jobba. Det blir också självklart lättare att se om någon enskild elev behöver mer stöd. Här är vi fjärran från att lärarna ”gissar” vilken nivå de tror att eleverna kommer att lägga sig på – jag är verkligen imponerad av det gedigna analysarbete som skolan lägger ned. ”Utan ribba kan man inte hoppa höjdhopp” brukar det sägas – här blir det tydligt att man måste våga mäta sina egna resultat för att kunna förbättra sig.

Skarpnäcks skola har också blivit utsedd av regeringen att vara en övningsskola för lärarstudenter. Varje termin tar skolan emot ungefär 25 lärarstudenter som får vara med i undervisningen och samtidigt få stöd av handledarutbildade lärare. Som övningsskola blir kopplingen till universitetet och forskningen särskilt stark. Skolan har ett särskilt fördjupat samarbete med institutionen för språkdidaktik och flera gånger under terminerna ges lärarna möjlighet att ta del av seminarier bland annat inom språkutveckling. Jag tror att fler skolor i högre grad måste titta på vad forskningen visar gör skillnad i skolan, och på samma sätt måste skolorna våga ta plats och låta lärarstudenterna bidra med sin kompetens. 9 av 10 lärarstudenter svarade i en undersökning nyligen att de ser Stockholms stad som en attraktiv arbetsgivare. Många av dem väljer uppenbarligen att söka sig till Skarpnäcks skola. Nästa år kommer skolan att rekrytera ytterligare ungefär 4 förstelärare.

Jag fick också förmånen att besöka elevrådet i klass 1-5, som leddes av Linnea, en elev i femte klass. Bland annat sa eleverna att de ville ha fler papperskorgar på skolgården för att kunna hålla rent runt skolan. Eleverna tog även upp vikten av att man lämnar rent och snyggt efter sig när man har ätit lunch. Jag frågade om skolmaten brukade vara god – och jag får nog säga att maten överlag fick ett högt betyg av eleverna!

Nästan 4000 böcker lånades ut från skolbiblioteket förra året.
Nästan 4000 böcker lånades ut från skolbiblioteket förra året. Bra för läslusten!

Efter elevrådet fick jag besöka tre av skolans förskoleklasser. Både körsång och högläsning stod på schemat i de klasser jag fick besöka. Efter att ha pratat med eleverna fick jag titta in i skolans välfyllda bibliotek.

 

Några flickor ur F-klassen ville läsa dikter för mig - det tackade jag självklart inte nej till!
Några flickor ur F-klassen ville läsa för mig – det tackade jag självklart inte nej till!

Mitt besök avslutades med lunch i skolrestaurangen – ugnsbakad lax med sparris, kokt potatis, hollandaisesås och ett digert salladsbord.

Tack för besöket!

Ugnsbakad lax med sparris och hollandaisesås.
Ugnsbakad lax med sparris och hollandaisesås.

2 Comments »

Kommentera

