Bild
Hässelbygårdsskolan är byggd på femtiotalet med stora utrymmen. Konstgräsplanen är nyare. Skolan har också en extern samlingssal som just nu renoveras.

Hässelbygårdsskolan är en av de skolor i Stockholm som höjt kunskapsresultaten allra mest de senaste åren. På bara 3 år har behörigheten till gymnasiet ökat från 62,5 till 78 procent. Idag besökte jag skolan för att träffa rektor, personal och elever för att ta reda på varför, och hur skolan arbetar för att lyftet ska fortsätta.

Hässelbygårdsskolan har drygt 500 elever och här arbetar ungefär 60 lärare. Man har en särskild undervisningsgrupp, särskola och förberedelseklasser. Skolan har idag 4 förstelärare och kommer att rekrytera ytterligare 8 till höstterminen.

När rektor Happy Hilmarsdottir började arbeta på skolan 2006 hade skolan rykte om sig som en skola med mycket vandalisering och lite fokus på kunskapsutveckling. Men från en situation där några stökiga elever ibland satte agendan för skolan har man nu, med ett konsekvent arbete för trygghet och studiero lyckats vända den trenden. Reglerna som gäller på samtliga lektioner och värdeorden Respekt, Omtanke och Ansvar sitter både uppsatta på väggarna och är något man talar om i varje klassrum. Den olovliga frånvaron och de sena ankomsterna har därmed sjunkit drastiskt och söktrycket till skolan har istället ökat. ”Det tar några år att vända en skola, men det går – om skolledning och lärare tillsammans sätter ner foten i att det är kunskap som gäller”, som rektor Happy Hilmarsdottir uttryckte det.

Jag fick besöka både en klass 2 som hade matematik, en klass 9 som hade biologi och en klass 8. Skolan arbetar med tvålärarsystem, två lärare som hjälps åt med undervisningen. Med två lärare blir det lättare att få hjälp och lärarna kan tillsammans utvärdera och förbättra undervisningen. På de lektioner jag var med på var alla elever delaktiga, samtidigt som man fick räcka upp handen hade lärarna också ett system där man drog lott om vem som skulle få frågan. Då fattar man direkt att man måste skärpa sig och hänga med i vad som sägs!

Bild
Eleverna har regelbundna bokprat och högläsning. Igår firades Världsbokdagen med en book swap. De yngre barnen har ett särskilt bibliotek bara för dem.

Skolbiblioteket har öppet varje dag och bokläsning, men också högläsning och boksamtal, är tydligt prioriterat och integrerat i de olika ämnena. Skolan är på väg att göra en ipadsatsning till alla elever och varje klassrum har boklådor med litteratur som man kan låna med sig om man vill.

Jag hade också förmånen att få träffa elevrådet för att höra vad de tyckte om skolan. En del hade gått på Hässelbygårdsskolan från början medan andra hade bytt till skolan ganska nyligen.

Bild
Elevrådet, från vänster: Paulisa 7c, Nittaya 8a, Halla 9b (elevrådsordförande), Ian 9b och Sakariye 9c. Bakre raden: Anders Sikström bitr rektor, jag och Happy Hilmarsdottir, rektor.

Eleverna berättade att det är bra att det både finns schemalagd läxhjälp flera gånger i veckan och ”akutläxhjälp” om man vill ha hjälp att studera till ett specifikt prov. ”Lektionerna är lugna, och eleverna här vill verkligen lära sig”, sa Sakariye som går i årskurs 9.

Mitt besök avslutades med lunch i skolrestaurangen: Fisk med ris, quinoasallad med granatäpplekärnor, flera bönsallader och färsk spenat. Jättegott!

Bild
Fisk med ris, quinoasallad med granatäpplekärnor, flera bönsallader och färsk spenat.

Tack för besöket!

2 Comments »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s