När Universum under hösten 2013 intervjuade 850 förskollärar- och lärarstudenter i länet uppgav hela 87 procent att de såg Stockholms stad som en attraktiv arbetsgivare.  Att hela 9 av 10 lärarstudenter vill arbeta i staden är självklart glädjande.  Vi får dock absolut inte luta oss tillbaka. Stockholms stad måste göra sitt yttersta för att bli en ännu bättre och attraktivare arbetsgivare för både redan anställda lärare och framtida förmågor.

För att staden ska fortsätta att vara en populär arbetsgivare och för att söktrycket på lärarutbildningen ska fortsätta uppåt krävs en mängd åtgärder. Vi kommer därför i Stockholm att fortsätta satsningen på att höja lärarlönerna, öka möjligheterna till att göra karriär inom läraryrket och arbeta hårt för att förbättra lärares arbetsmiljö. Lärare är Sveriges viktigaste yrkesgrupp. Det är dags att vi också börjar behandla yrket som sådant.

Även om vi har stora utmaningar i Stockholm finns det en rad kommuner där uppförsbacken är än brantare. För att ta ett aktuellt exempel: Sundbyberg.  I Sundbyberg är skolresultaten i det närmaste katastrofala. 23 procent av eleverna saknar behörighet till gymnasiet, meritvärdet är dåligt och väldigt många lärare saknar en fullständig utbildning. Dessutom ser enbart 31 procent av länets lärarstudenter kommunen som en attraktiv arbetsgivare – alltså hela tre gånger färre än Stockholms stad. Att något måste göras för att vända utvecklingen är uppenbart.

Kommun Andel (%) behöriga till yrkesprogrammen  Genomsnittligt meritvärde, samtliga elever  Andel lärare (%) med pedagogisk högskoleexamen
2013 2013 2013
Stockholm 87,4 222,4 86
Sundbyberg 77,2 194,3 78

Källa: Skolverket

I dagens ABC presenterar Socialdemokraterna i Sundbybergs sin lösning på problemen. Kommunalrådet Jonas Nygren (S) säger till ABC: ”För att få bättre lärare vill Sundbybergs kommunalråd därför nu värva kandidater med toppbetyg från gymnasiet och högskolan till ett superlärarprogram.”

Rent spontant har jag absolut inget emot förslaget, alla vägar till att öka läraryrkets attraktivitet är välkomna. Frågan är bara hur det konkret skulle gå till. Vem ska anordna utbildningen – kommunen eller lärosätena? Hur ska kandidaterna väljas ut? Hur ska man förmå dem att välja programmet? Ska lärarstudenterna bli tvingade till att arbeta i Sundbybergs kommun? Hur ser finansieringen ut? Ska programmet pågå parallellt med den ordinarie lärarutbildningen? Hur många studenter ska programmet ta emot?

Tyvärr måste jag konstatera att frågorna är fler än svaren i Socialdemokraternas förslag. Som vanligt är de duktiga att med fina ord beskriva vad de skulle vilja göra, men väldigt sällan kan de backa upp det med konkreta förslag. Tråkigt.

För mig är det uppenbart att vi måste satsa mer på lärarna. Lärarna är den enskilt viktigaste faktorn och nyckeln till att höja skolresultaten. En förutsättning för att vi ska lyckas med att höja kunskapsresultaten i Stockholms stad är därför att vi kan rekrytera, behålla och vidareutbilda tillräckligt många skickliga och behöriga lärare. Det kommer jag att arbeta stenhårt för. Men inte bara genom fina ord. Utan genom konkreta förslag.

Fakta:

Mest populära kommuner bland Studenterna:

  1. Stockholms stad (87%)
  2. Solna stad (42%)
  3. Sundbybergs stad (31%)
  4. Nacka kommun (29%)
  5. Huddinge kommun (27%)
  6. Danderyds kommun (24%)
  7. Järfälla kommun (22%)
  8. Sollentuna kommun (20%)
  9. Botkyrka kommun (18%)
  10. Tyresö kommun (18%)

 Källa: Universum Lärarbrometern 2013

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s