Ibland sägs det att de röd-gröna kommer att förlora i väljarstöd i samma sekund som de börjar presentera sin politik. Idag kan nog vara en dag där detta blir till en sanning. Dagen började med att Miljöpartiets språkrör Åsa Romson föreslog att anonyma bloggar ska förbjudas. Redan innan lunch föreslår så Socialdemokraterna i Skåne att det fria skolvalet ska förbjudas.

Det borde vara lätt att skratta åt eländet, men faktum är att Socialdemokraterna i Skåne ”har ju en stor och stark röst i svensk socialdemokrati”, som de själva uttrycker det. S i Skåne har visat prov på bristande omdöme tidigare, men också på just styrka. Detta när man drev igenom valet av Håkan Juholt som partiledare. Deras åsikter bör därför tas på stort allvar.

Mer än 17 000 grundskolelever och 10 000 gymnasieelever i Stockholms stad går i friskola. Deras valfrihet är nu hotad. Om Socialdemokraterna i Skåne får sin vilja igenom betyder det att dessa elever inte längre har en skola att gå till.

3 Comments »

  1. Hej, jag är inte emot det fria skolvalet. Det finns många bra saker med det men jag tycker det är dags att du och andra borgerliga ”skolvalsföreträdare” inser att det är till stor del ert ansvar att det nu är så lätt att angripa detta skolval. Med facit i hand säger internationella experter att skolvalet är en bidragande orsak till att Sverige har sjunkande skolresultat, självklart öppnar det för att oppositionen nu i varje fall börjar fundera på att angripa detta system inför valet. Min erfarenhet av skolval i Stockholmsstad i ett område där det finns väldigt få privata skolor är att bland de kommunala skolorna är valet helt och hållet kommunens och inte individens. Alla skolor utom de skolor som brukar beskrivas som det fria skolvalets förlorare är fulla och man kan bara hoppas att få en plats. Min äldsta dotter fick inte det. Jag förstår förstås att skolor kan blir så fulla att man tvingas placera barn någon annanstans men jag tycker att det då måste till mycket mycket mer än att bara placera ut några enstaka barn på sådana ”förlorarskolor”. Det är dags att du stiger fram och tar ett övergripande ansvar för Stockholms skolor. Min erfarenhet är att utbildningsförvaltningen idag tar sig alldeles för stor frihet i att placera enstaka barn och dra om gränser i ”det fria” valets namn. Hela tiden när jag var upprörd över min dotters skolplacering hörde jag bara bad som var kommunens ”skyldighet” enligt lag osv. Det var oerhört tydligt att den fria konkurrens som skolvalet kan anses skapa inte på något sätt bidrog till att pusha Stockholms kommunala skolor till att förbättra sina resultat för att få sökande. Tvärtom hörde jag en rektor stå på ett informationsmöte och berätta att han gjorde allt som stod i hans makt för att övertyga utbildningsförvaltningen att inte öka antalet barn på hans skola. Jag stör mig även på att du på din blogg tidigare skrivit att det är positivt att många barn fått chansen att välja en annan skola än deras tilldelade skola med mindre bra resultat. Jag säger inte att de inte varit bra för dessa barn att byta skola men jag kan inte gå med på att du som ytterst ansvarig för Bagarmossens skola säger att det är positivt att elever kunnat hitta andra alternativ till den skolan. Du är ju mycket aktiv i blogginlägg och tyckande och det är ju inget fel i det men det är dags för dig att inse att du är ytterst ansvarig för att ALLA barn i Stockholm får gå på en skola som de är nöjda och stolta över och att INGEN av dessa skolor underpresterar.

    Så är det inte idag och med min erfarenhet från tidigare år VET JAG att de föräldrar som i dagarna är upprörda och oroliga över deras 6-åringars skolplacering i Stockholm och därför kontaktar utbildningsförvaltning och politiker bara kommer att få höra att staden inte är ”skyldig” att göra mer. Min familj skrev minst ett 50-tal email och ringde utbildningsförvaltningen i alla fall ett 10-tal gånger och INTE EN ENDA GÅNG fick vi ett svar som på något sätt liknade ett ”vi har gjort allt vi kan för att ditt barn ska få en så bra skolgång som möjligt”. Däremot var det väldigt många som kunde förklara vilken lägstanivå som kommunen enligt skollagen var tvungen att hålla och att de därför inte var skyldiga att göra mer. Bara på grund av det bemötande är jag alltså inte det mista förvånad över Sveriges sjunkande skolresultat.

  2. Utbildningsminister Jan Björklund o Fp säger att klassresan börjar i klassrummet. När ska vi få se det i praktiken?

Kommentera

