Idag hade jag förmånen att få besöka Mikael Elias Teoretiska gymnasium, ett fristående gymnasium med ca 400 elever i Stadshagen på Kungsholmen. Skolan erbjuder studier på det naturvetenskapliga programmet, teknikprogrammet, ekonomiprogrammet och samhällsvetenskapliga programmet. Skolan startade 2007 och är sedan 2008 en del av koncernen Academedia. Jag fick träffa bland andra Helén Forsberg, rektor, och Patricia Diaz som är utvecklingsledare bland annat inom IT i undervisningen.

Jag fick också förmånen att göra lektionsbesök bl.a. hos en klass på naturprogrammet som läser kursen matematik 4. Dagens lektion berörde hur man deriverar och bl a kom kedjeregeln upp. Här ska jag villigt erkänna att jag hade glömt det mesta av matematikens gåtor!

IMG_4280.JPG
Här får jag en genomgång av läraren Niklas Lindberg av hur jag ska kunna uppnå godkänt betyg i inre derivata

Idag går nästan hälften av gymnasieeleverna från Stockholms stad i fristående skolor. Mångfalden av huvudmän och pedagogiska inriktningar är stor och valmöjligheterna många, och som huvudmän delar vi i många avseenden samma utmaningar.  Det handlar om att se till att undervisningen håller bästa kvalitet så att alla elever får utvecklas till toppen av sin förmåga, oavsett vilken skola eleven har valt eller vilket program man går på.

Läs mer om mitt besök här.

Kommentera

