Hur ska it integreras i skolarbetet? Frågan är inte ny, men återigen aktuell i och med att Digitaliseringskommissionen lämnat sitt slutbetänkande. I Stockholms stad lägger vi nu in en högre växel för att utveckla it-användningen i våra skolor. Det är bland annat genom skolutveckling av det slaget som vi kan göra skolan mer likvärdig. Om detta skriver jag idag på Skolvärldens debattsida tillsammans med utbildningsdirektör Anders Carstorp. 

It i skolan kan inte bara handla om datorer. För att satsningarna ska lyckas är det viktigt att hela tiden ha pedagogiken i fokus. Vår 1:1-satsning för gymnasieskolorna som nu genomförs har syftat till detta. 9 186 gymnasieelever i 25 kommunala gymnasieskolor har nu fått en egen dator eller iPad. Ett antal hundra inspirationsföreläsningar och workshops har genomförts med lärare och skolledningar för att varje skola ska slå fast hur man vill använda satsningen i det pedagogiska arbetet.

Målet med våra it-satsningar är att it ska vara ett naturligt redskap i lärandet som är tillgängligt för alla. I samband med 1:1-satsningen har varje skola, med stöd av central förvaltning, tagit fram sin egen handlingsplan som beskriver vad skolorna behöver göra när det gäller pedagogiska mål, kompetensutveckling och liknande. Rektorerna får också stöd från den centrala förvaltningen för att kunna leda utvecklingen av it i skolan. Ett särskilt självskattningsverktyg som lärare och skolledning kan använda för att få hjälp att utveckla sitt sätt att arbeta med it har också precis tagits fram,.

Läs också Computer Swedens intervju med mig i samma ämne.

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s