”Alla måste ha rätt att hitta rätt”, skriver Sofia Nerbrand i gårdagens lucköppning i SvD:s adventskalender. Dagens lucka rymmer en text från 2007 om behovet av en skola som inte offrar de studiebegåvade eleverna.

”– Jag vantrivdes i skolan, från första klass. Jag tror att jag använde min begåvning för att försöka vara så mycket som möjligt som alla andra. Om man inte får vara sig själv så är det en grogrund för depressioner” sa då, 2007, den dåvarande ordföranden i föreningen Mensa apropå sin tid i skolan. Han kunde berätta om den delen av den socialdemokratiska skolpolitiken som manade till kollektivets sammanhållning på den individuella utvecklingens bekostnad.

Att skolan ska kunna se både den extra studiebegåvade eleven och den som behöver extra stöd är en viktig, men tyvärr fortfarande kontroversiell del av en liberal skolpolitik. Alla elever har rätt att söka kunskap för sin egen skull. Många särbegåvade elever upplever sig utsatta och ifrågasatta för sin kunskapstörst. Det är givetvis förödande.

För någon vecka sedan kunde jag berätta att ytterligare två skolor – Engelbrektsskolan och Sturebyskolan – fått godkännande om att starta spetsklass i matematik från och med nästa läsår. De sällar sig till Spånga grundskola som vid höstterminsstarten startade sin spetsklass  – med goda erfarenheter efter det första halvåret.

Att skolan ska kunna ge extra utmaningar till den elev som behöver det är inte bara en självklarhet. Det är en nödvändighet. Hur kontroversiellt det fortfarande än tycks vara.

3 Comments »

  1. Fina ord, men alldeles för begränsat och trångsynt. Du utesluter konsekvent en grupp barn i det svenska samhället genom att motarbeta rätten till hemundervisning.

  2. I ett liberalt samhälle gäller rätten till kunskap alla. Om Sveriges viktiga princip om skolplikt åsidosätts, så att föräldrar kan hålla elever hemma från skolan, är rätten till kunskap hotad. Det skulle betyda att vi slår in på en väg med olika långtgående rättigheter för olika grupper i samhället. Lotta har ett antal gånger bloggat om sin syn på skolplikt och rätt till skolgång. Du hittar dessa inlägg här: https://lottaedholm.wordpress.com/?s=hemundervisning

    Med vänlig hälsning
    Malin Hasselblad
    Bitr borgarrådssekreterare (FP), skolroteln

  3. Detta är utmärkt: ”Att skolan ska kunna se både den extra studiebegåvade eleven och den som behöver extra stöd är en viktig, men tyvärr fortfarande kontroversiell del av en liberal skolpolitik. Alla elever har rätt att söka kunskap för sin egen skull. Många särbegåvade elever upplever sig utsatta och ifrågasatta för sin kunskapstörst. Det är givetvis förödande.”
    Man frågar sig då varför Stockholms Utbildningsnämnd och förvaltning, med Lotta Edholm i spetsen, anstränger sig till det yttersta att undandra stöd till de barn som har stort behov av stöd. Hur ska rektorer kunna ge detta stöd när Sth kommun inte vill betala vad det kostar? Hur ska små skolor som bara har barn i behov av stöd kunna om fördela grundbeloppet, när det inte finns något ”overhead” i detta fall? Många särbegåvade, kunskapstörstande barn har också funktionshinder och är extra utsatt pga av detta. Är det kontroversiella i skolpolitiken att de ska få kosta, eller inte?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s