Image
Patrick Vestberg, SSIS, Lars Wiigh, IBM, jag och Ingmar Olsson, SSIS

I fredags besökte jag något ovanligt som en nystartad gymnasieskola. Och inte vilken skola som helst utan en spetsutbildning inom teknikprogrammet, i samverkan med några av världens främsta globala företag –  för det är vad som möter eleverna på den nystartade gymnasieskolan Stockholm Science and Innovation School. Utbildningen skräddarsys för att rusta eleverna för vidare studier och anställningar på högteknologiska företag i närområdet och i världen. Eleverna berättade om flippat klassrum, Student Respons System, Google Drive och 1-1 (en dator per elev). Jag fick också träffa partners från IBM och från Stockholms universitet för att diskutera samarbetet. SSIS är – naturligt nog – pilot för 1:1-projektet, där alla gymnasieelever i Stockholms skolor får en dator att använda i skolarbetet.

Är skolan bra då? Jag ställde frågan till hela klassen och de tre svar jag fick var att skolan är mycket bättre än eleverna hade förväntat sig, att de är ett antal som reser mer än en timme enkel väg för att komma till skolan man valt samt att ”Jag älskar min skola”!

För dig som ska söka till gymnasiet i år och tycker att SSIS verkar vara något för dig så finns skolan på gymnasiemässan nästa vecka.

SSIS bloggar här.

SSIS på Facebook

Image
Elever lyssnar på klasskamrater som förklarar hur de jobbar med ”flippat klassrum”. Läraren Mattias Wickberg i bakgrunden.
Image
Vi diskuterar hur de skolans tre första månader varit. Många positiva omdömen!

3 Comments »

Kommentera

