I dag kom det efterlängtade, viktiga och välkomna beskedet från regeringen om en storsatsning på Stockholms infrastruktur genom en kraftig utbyggnad av tunnelbanan med nio nya stationer. Den förstärkning av kollektivtrafiken i Stockholm som detta på sikt innebär är en avgörande förutsättning för stadens, regionens och hela landets fortsatta tillväxt.

Investeringar i Stockholmsregionens infrastruktur har varit föremål för en omfattande debatt under de senaste decennierna . En debatt som alltför länge präglats av för mycket snack och för lite verkstad. Ända sedan den ödesdigra morgonen i februari 1997 då Socialdemokraterna plötsligt beslutade sig för att skrota Dennis-paketet, och bryta den partiöverskridande överenskommelse som träffats om att bygga ut Stockholms infrastruktur i syfte att säkra kommande generationers framkomlighet, har det blivit allt trängre på både vägar och spår. Alliansregeringen gör nu det som Socialdemokraterna aldrig förmådde göra. Att på riktigt satsa på en helhetslösning för Stockholmstrafiken.

Dagens besked från regeringen, tillsammans med de investeringar som redan beslutats av Stockholms läns landsting, är den största satsningen på tunnelbanan som gjorts i modern tid. Totalt innebär detta en investering i utbyggnad av Stockholms tunnelbana på 19,5 miljarder kronor.

Satsningen innebär att det kommer att tillkomma nio helt nya tunnelbanestationer och utbyggnaden av omfattar fyra delar:

1 En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Gullmarsplan, via Södermalm med en ny station vid Sofia för att knyta ihop förlängningen med dagens Gröna linje.
2 En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Nacka Forum, med nya stationer vid Hammarby Sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.
3 En ny tunnelbana från Odenplan till Arena-staden via Hagastaden.
4 En förlängning av Blå linjen från Akalla till Barkarby station via station Barkarbystaden.

Tunnelbaneutbyggnaden innebär inte enbart en storsatsning på Stockholms kollektivtrafik, den möjliggör också byggandet av 78 000 nya bostäder i Stockholmsområdet. Det är naturligtvis ytterst välkommet.

Redan till sommaren nästa år kan dessutom första spadtaget tas för Förbifart Stockholm, en annan avgörande investering för trafiken i Stockholmsregionen. Precis som för dagens besked om utbyggd tunnelbana krävdes ett regeringsskifte för att Förbifarten till sist skulle kunna bli verklighet efter flera decennier av diskussion. Att bygget kan komma igång så snabbt är också av stor betydelse då både Miljöpartiet och Vänsterpartiet har deklarerat att de tänker göra allt för att stoppa projektet, samtidigt som Socialdemokraterna både här i Stockholm och på riksnivå har givit motstridiga besked. Vad en ny rödgrön Regeringen kan tänkas göra i frågan är, precis som på alla andra politikområden, höjt i dunkel.

Istället för Socialdemokraternas vankelmod och historia av skrotade infrastruktursatsningar är Folkpartiets och Alliansens besked tydligt: Vi kan inte vänta längre. Stockholm behöver en väl fungerande infrastruktur. Vi kommer aldrig att ge oss förrän stockholmarna har en fullt fungerande trafikapparat!

9 Comments »

  1. och för samma kostnad kan vi få en Metrotunnel mellan Malmö och Cph och den kan självfinansieras precis som Öresundsbron. Hoppas beslutet tas snart så att bron kan ta över mer av godstrafiken.

  2. Nu är den riskabla och dyra bussterminalen i Katarinaberget onödig och en felinvestering. Ett dålig och gammalmodig trafiklösning är också Nya Slussen med T-korsningar (nu när alltfler bygger planskilda korsningar och rondeller), trafikljus, stopp och utsläpp av avgaser. Nya Slussen har aldrig haft hållbarhet som ett villkor och antalet fordon som passerar per dygn blir detsamma som när Slussen byggdes. Ombyggnadstiden medför stora påfrestningar för allmänheten genom att Katarinavägen stängs av, Stadsgården blir bara partiellt farbar och trafiken omdirigeras till Folkungagatan och måste ta Söderleden vid Medborgarplatsen. En stor osäkerhet råder hur detta skall klaras av och i redogörelsen i Mark och Miljödomstolen där staden ansöker om vattenverksamhet vid Slussen framgick att den stora ponton som tidigare planerades som terminal för Nacka – och Värmdöbussarna inte är avfärdad. Men Nya Slussen behöver inte byggas eftersom staden själv bestämmer över sin egen mark.Så låt bli att bygga Nya Slussen!

  3. Angående bloggen ovan där en mening fetstilats: Hur skall det gå till – att Alliansen omvandlar en problematisk detaljplan som Nya Slussen till en väl fungerande trafikplats? Den överdimensionerade bron går inte att minska, de omoderna T-korsningarna låser upp hela detaljplanen liksom den planerade gallerian.De olyckliga låsningarna som gjordes från början hindrar förbättringar av detaljplanen, så låt bli att bygga Nya Slussen. Det är möjligt. Re
    konstruera och förbättra det vi har i dag i stället.

  4. Ingen kommenterar till varför inte Metro Mö – Cph är värt att lyftas fram? Idag har vi många danskar som flyttat tillbaka till Cph från V Hamnen, trots att de hellre ville bo i Malmö om kommunikationen fungerat bättre t ex i form av Metro.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s