Idag skriver jag på DN Debatt med anledning av att vi gör justeringar i systemet för tilläggsbelopp.

Förändringen vi nu gör innebär följande:

  • Den totala budgeten för tilläggsbeloppet för 2014 kommer att öka och uppgå till 330 miljoner kronor. Samtidigt öronmärks dessa medel så att de inte påverkar det socioekonomiska fördelningssystemet. Det socioekonomiska fördelningssystemet får för 2014 ett motsvarande tillskott av medel.
  • Utbildningsförvaltningen har fått i uppdrag att gå igenom samtliga ansökningar om tilläggsbelopp som fått avslag. Skolorna, både fristående och kommunala, får också möjligheten att komplettera de ansökningar som är ofullständiga. Detta kommer sannolikt att innebära att fler ansökningar kommer att beviljas.
  • En arbetsgrupp tillsätts för att se över skolsituationen ifall någon resursskola, trots dessa insatser, väljer att lägga ner sin verksamhet. Arbetet ska inriktas på att ge varje elev en bra fortsatt skolgång och garantera en bra övergång från elevens nuvarande skola till den nya. Redan idag driver de kommunala skolorna många särskilda undervisningsgrupper för elever med omfattande stödbehov.
  • Uppföljningen av insatserna för barn i behov av särskilt stöd skärps.

2 Comments »

  1. Extrapengar kontra lärartäthet. Det måste vara viktigt att skolor med låg lärartäthet får sämre bidrag. När jag tidigare jobbade på en friskola med låg lärartäthet kändes det konstigt att skriva ansökningar om extra stöd eftersom det fanns ett grundproblem med låg bemanning.

  2. Jättebra Lotta, verkligen ett steg i rätt riktning. Det som ändå oroar mig är vad som kommer hända med de resursskolor som har fått stöd men bara fått ca hälften av vad de tidigare fått och som p.g.a. detta nu tvingas i konkurs?

    Liljanskolan t.ex., en grundskola som funnits i 50 år för låg- och mellanstadieelever med psykosociala svårigheter som inte kunnat gå i vanliga skolor, kommer inte kunna fortsätta sin verksamhet. Denna skola plockar inte ut någon jättevinst utan låter resultatet gå in i verksamheten. Dessa barn som går här behöver den lärartäthet som finns och skolan anser inte att ytterligare nedskärningar går att genomföra utan att förändra verksamheten till den grad att skolan inte längre kan tillgodose barnens behov på ett tillfredställande sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s