Grunden till en bra undervisning är att eleverna får möta engagerade och skickliga lärare som har tid för undervisningen. Krav på dokumentation och annan administration som inte direkt kommer eleverna till del bör minskas och tas bort där så är möjligt. Idag presenterade utredaren Thomas Persson – fram tills nyligen utbildningsdirektör i Stockholms stad – tillsammans med utbildningsminister Jan Björklund (FP) reformer som ska lätta den administrativa bördan.

Alla elever som riskerar att inte nå målen ska få stöd i den ordinarie undervisningen. Om lärarens insatser i klassrummet behövs kompletteras på annat sätt, fattar rektorn beslut i fråga om särskilt stöd. Idag behöver sådana särskilda stödinsatser omfattas av dokumentation i så kallade åtgärdsprogram. Kraven på att upprätta åtgärdsprogram föreslås nu mildras. Om föräldrarna begär det ska det särskilda stödet dock dokumenteras i form av ett åtgärdsprogram.

Man beräknar att det borttagna kravet på åtgärdsprogram sparar 400 000 arbetstimmar om året för lärare – tid som istället kan läggas på undervisningen. För Stockholms del skulle det innebära 40 000 fler timmar som lärarna kan lägga där de gör mest nytta. Sedan tidigare har regeringen föreslagit att kraven på individuella utvecklingsplaner (IUP) och skriftliga omdömen tas bort. Tillsammans är det ett flertal reformer som jag vet är efterlängtade och välkomna.

Läs ett tidigare blogginlägg i ämnet här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s