Utbildning är en mänsklig rättighet som slås fast både i FN-deklarationen om de mänskliga rättigheterna och i Barnkonventionen. Att även papperslösa barn ska få gå i skola är en rättighet jag som skolborgarråd arbetat hårt för. Den 1 juli får barn till papperslösa rätt till skolgång i samma utsträckning som andra barn i Sverige, en reform där Folkpartiet varit starkt pådrivande.

Idag skriver Ann-Marie Begler och Anna Sandell från Skolinspektionen om hur kommunerna nu måste förbereda sig för att kunna ta emot de papperslösa barnen i skolan. Det handlar dels om att besvara de många praktiska frågor som kommer sig av att gömda och papperslösa barn saknar personnummer samt har ett behov av anonymitet. Men det handlar också om att utarbeta former för hur skolan möter barnen och kan ta tillvara barnens tidigare kunskaper och livshistoria.

Några ungdomar som nyligen kommit ensamma till Sverige hade jag förmånen att få träffa igår genom Barnombudsmannens försorg. När de berättade för mig om sin vardag i Sverige vittnade de om hur man som utsatt barn i Sverige behöver träffa lyhörda vuxna – och hur utbildningen och skolgången ofta blir det allra viktigaste. Ungdomarna pratade alla om hur viktigt de tyckte att det var att få lära sig svenska – men också att tidigt få komma in i de andra ämnena. Som skolborgarråd har jag arbetat hårt för att skärpa upp rätten till skola, och till stöd och hjälp, för barn som nyligen anlänt till Sverige. Skolan är den viktigaste skyddsfaktorn för barnet – inte minst för barn som lever i en mycket prekär situation utan uppehållstillstånd, eller som gömda.

Redan i vintras, skrev jag och Åsa Jernberg (MP) en artikel om att Stockholm måste starta arbetet med hur de papperslösa eleverna ska tas emot. Under våren har utbildningsnämnden fått information kring hur arbetet fortskrider. Det har bland annat handlat om att kartlägga hur många elever det kan handla om, var i staden de bor och hur skolorna ska agera för att göra avvägningen mellan hur man kan skapa en så normal situation som möjligt kring barnet, samtidigt som barnen och deras familjer faktiskt kan ha utvisningshot hängande över sig.

Sammantaget kräver dessa barn både lyhördhet och anpassningsförmåga från skolornas sida. Jag kan lyckligtvis konstatera att även om förhållandena kring de papperslösa barnen kan se mycket olika ut, finns i Stockholm ett aktivt arbete för att ta emot dem i stadens skolor.

9 Comments »

  1. Hej!

    Håller inte med!

    Du skriver: ”Utbildning är en mänsklig rättighet som slås fast både i FN-deklarationen om de mänskliga rättigheterna och i Barnkonventionen.”
    Helt rätt! Men det står inte i barnkonventionen att de har rätt till utbildning i just Sverige! Det finns andra länder här i världen, t.ex. de papperslösas hemländer. Fyller dessa inte kraven är det där fokus ska sättas.

    ”Papperslösa” är inte flyktingar utan kan utan risk åka hem igen. Detta har prövats i tre instanser och kan man inte lita på dessa, bör de läggas ner. De har alltså inte flyktingstatus.

    Genom att ge ”papperslösa” dvs de som vistas illegalt i landet och ska avvisas och deras barn gratis skolgång, i princip gratis vård, tandvård och mediciner även för de vuxna på vår bekostnad, förmåner som inte ens fattiga invånare har samtidigt som ni inte vill att polisen ska ha möjlighet att söka dem på dessa institutioner utan gömmas även där, sätter ni utlänningslagen till stor del ur spel. Frågan är då, har väljarna godkänt detta?

    Sen har vi de praktiska/ekonomiska problemen. Förskole-, låg- och mellanstadieklassernas storlek bör kraftigt minskas överlag. Det bör finnas kunnig personal med bra lön och arbetsmiljö, så att de trivs och stannar kvar och kan göra sitt bästa. Detta är särskilt angeläget! Hur löser ni detta?

    Med vänlig hälsning
    Margarehte

  2. Ja, detta betyder att resterna av invandringskontrollen bortfallit.
    Ju bättre staden är på mottagandet av familjer som uppehåller sig
    illegalt i Stockholm, desto mindre anledning för dem att återvända till hem-
    landet. Får rektorerna extraresurs för dessa barn? Eller ska de omedel-
    bart in i klasser med jämnåriga?

  3. För mig har barnperspektivet hela tiden varit det centrala. Oavsett om barnen stannar permanent i Sverige eller så småningom återvänder till sitt hemland så har utbildningen en stor betydelse. Många år riskerar att gå till spillo som istället skulle kunnat användas till utbildning. I Stockholm kommer dessa barns skolgång att finansieras med skolpeng, precis som alla andra barn skolgång finansieras. Det kan dock skilja sig från kommun hur man väljer att finansiera detta.

  4. Stolliga politiker, gäller utlänningslagen inte enligt dig?
    Kan skolorna välja om de vill följa utlänningslagen eller slösa med pengar på ”papperslösa” ?

  5. Har du begripit att ni politiker inte har några egna pengar?
    Det är MEDBORGARNAS pengar, inte alla världens människor som råkar befinna sig i Sverige.

  6. Lotta, du skriver: ”För mig har barnperspektivet hela tiden varit det centrala.”

    Det vore bra om politiker hade ett helhetsperspektiv, så att ni i eran iver att hjälpa vissa inte trampade på andra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s