TV4 Stockholm sände i dag ett inslag om trängselskatten (se det här) där jag ger min syn på trängselskattens framtid. Intäkterna från trängselskatten ska delfinansiera utbyggnaden av Förbifart Stockholm, en trafiklösning som är oerhört viktig för Stockholms framtida tillväxt.

Men minst lika viktigt är vad intäkterna från trängselskatten används till framöver – och hur de hanteras. Trängselskatten är en lokal lösning på ett lokalt problem. Därför borde det också vara självklart att de pengar som vi betalar in i trängselskatt när vi passerar in och ut ur staden också tillfaller regionens satsningar på trafik och infrastruktur – och att det är vi här i regionen som fattar beslut om det.

Tillfaller makten över trängselskatten regionen blir det både möjligt att styra intäkterna till finansieringen av angelägna kollektivtrafikssatsningar och se över systemets utformning. Om trängselskatten på allvar ska kunna fortsätta minska trängseln på Stockholms gator, fördela trafiken jämnt över dygnet och även minska den totala trafikmängden, måste den förändras.

Folkpartiet vill att trängselskatten blir mer flexibel. Avgifterna måste vara högre vid trafiktoppar än vid lågtrafik. Vi bör också fundera på om inte trängselavgifter kan tas ut vid fler skärningspunkter inne i innerstaden, för att göra korta bilresor inom staden mindre attraktiva.

1 kommentar »

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s