_mg_0019
På jämställda förskolor är barnen individer

I förra veckan besökte jag Nicolaigårdens förskola i Gamla Stan. Nicolaigården är en av de kommunala förskolor som arbetar särskilt mycket utifrån ett genusperspektiv. Det är oerhört intressant att se hur en medveten pedagogisk idé, i det här fallet att bemöta varje barn som individ oavsett kön eller etnicitet, verkligen kan förändra en verksamhet.

På Nicolaigården har man arbetat med dessa frågor mycket konsekvent under många år och effekten är en verksamhet där både barn och vuxna möts med respekt och där barn stärks som individer. Jag är övertygad om att de barn som gått på förskolor som arbetar aktivt för jämställdhet och likabehandling har stor nytta av det också senare i livet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s