Första spadtaget till Framtidens förskola i Råcksta
Första spadtaget till Framtidens förskola i Råcksta

Stockholm växer så det knakar och snart är vi en miljon stockholmare. Vi öppnar en förskoleavdelning varannan arbetsdag eftersom det föds så många barn. Det känns därför extra roligt att nu kunna sätta spaden i jorden till vår allra första konceptförskola, Framtidens förskola. Konceptet gör att vi kan halvera tiden från idé till att spaden kan sättas i marken, vilket kommer att underlätta mycket för de stadsdelar där det föds många barn. Redan i år kommer vi att bygga tio konceptförskolor.

Jag fick hjälp av femton glada förskolebarn från förskolan Planket med att ta det första spadtaget för den förskola som kommer att byggas i Råcksta, i stadsdelen Hässelby/Vällingby. Förskolan kommer att ha fem avdelningar och stå klar om cirka ett år.

Framtidens förskola är ett helt nytt koncept som SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB) har tagit fram tillsammans med referenspersoner från stadsdelarna för att kunna korta byggtiderna och hålla nere kostnaderna. Framtidens förskola erbjuds i tre olika storlekar: fem, sex eller åtta avdelningar. Samtliga är i två plan. Förskolas insida med alla sina uttänkta lösningar är densamma, men fasaden och utomhusmiljön går att anpassa efter omgivningen. Därför kommer Framtidens förskola bidra till att Stockholms olika stadsdelar behåller sin unika charm.

Tummen upp för en ny förskola
Tummen upp för en ny förskola

6 Comments »

  1. Själva idén med konceptförskolor är fantastisk men jag oroas att det blir en kraftigt ökad ljudnivå när så många små barn ska vara samtidigt i ett och samma rum. Planlösningen för denna förskola skiljer sig väsentligt från många konventionella förskolor där man snarare försöker dela upp barnen i fler olika rum för att skapa större lugn och en lägre ljudnivå. I SISABs broschyr står: ”här är det enkelt att samarbeta mellan avdel­ningarna då planlösningen kretsar kring ett stort allrum. det kallas torget och fungerar som hjärtat av förskolan då planlösningen utgår från detta centrala torg förenklas personalens arbete och naturliga möten skapas.” Jag skulle själv INTE vilja ha mitt barn i en av konceptförskolorna just p.g.a planlösningen som jag inte tycker verkar vettig.

    • Kloka tankar, men har du granskat planlösningen ordentligt? Jag ser att varje avdelning har ett eget ”allrum”, där säkert barnen kommer att vistas i huvudsak, samt i resp. avdelnings ”lekrum”. ”Torget” kommer troligen att rymma några special stationer som mindre grupper av barn besöker, eller som nyttjas vid särskilda temaaktiviteter o.dy. Så funkar det i alla fall på ”vår” förskola Vendelsögård i Haninge. Där är i.o.f.s. motsvarigheten till ”torget” mer utdragen/kurvad/långsmal, vilket förmodligen ger bättre ljudmiljö men sämre möjligheter för personal att se alla barnen.

  2. Hej Cecilia,

    Kul att du har koll på Framtidens förskola och har läst på lite. Det finns mycket mer att berätta om konceptet som inte fick plats i foldern. Bland annat om vårt arbete med ljudnivån. Avdelningarna, (utmärkta med allrum i planlösningen), är skilda åt och väl ljudisolerade för att ge barnen en trygg och lugn miljö. Läs gärna mer om vårt arbete med ljudmiljön i den här intervjun:

    http://www.hrf.se/templates/forening/Pagetbl____12918.aspx

    Torget, ”hjärtat” i förskolan är en mötesplats belägen centralt i förskolan för att de olika avdelningarna inte ska störa varandra då de går till och från torget eller använder det. Ett mycket viktigt önskemål från pedagogerna som deltagit i framtagandet av Framtiden förskola.

    Titta gärna på planlösningen i foldern en gång till så ser du att avdelningarna (allrummen) är skilda åt.

    Ha de gott!

    Thomas Bergsell
    SISAB

  3. Hej, tack för mycket bra svar! Imponerande att läsa om arbetet med ljudnivån. Jag har studerat planskissen noga och sett allrummen och lekrummen men är fundersam över att flera avdelningar delar på toalettrum och hall. Min största oro rör dock måltiderna. Hur många små barn är det tänkt ska äta samtidigt på torget?

  4. Hej,

    I konceptförskolan ges flera möjligheter för hur personalen vill planera barnens måltider. Mycket riktigt går det att äta flera samtidigt på torget, men om personalen och barnen önskar så går det att äta mer avskilt på ”sin” avdelning. Just den här valmöjligheten har varit viktigt för pedagogerna som deltagit i arbetet med att ta fram planlösningen.

    I anslutning till tillagningsköken finns hissar som underlättar för transporten av måltiderna.

    Sedan är det ju också så att vid måltider, och även vid toalettbesök samt in- och utpassage som du också frågar om, så sker det i olika omgångar för att det inte ska bli kö vid måltider, toalettbesök eller entrén. Antalet toaletter och utformningen av entré och kapprum är avstämt med verksamheten och baserat på deras erfarenhet och önskemål.

    På din direkta fråga ”hur många små barn som är tänkt att äta samtidigt på torget” är svaret: Det avgör personalen. Nu har de valmöjligheten att äta flera tillsammans eller mer avskilt.

    Vänliga hälsningar

    Thomas Bergsell
    SISAB

  5. Stort tack Thomas för dina utförliga svar. Du har stillat min oro betydligt. Ditt klargörande att är möjligt att äta på andra ställen än torget är viktigt för mig. Samtidigt utgår jag från att personalen av rent praktiska skäl ofta kommer att välja att låta deras avdelning äta på torget och att det kommer att vara många barn på torget samtidigt vid lunchtid.

    Jag vill betona att jag anser att konceptet med Framtidens förskola är helt rätt och av allt det jag har läst och hört så verkar utformningen av förskolorna mycket genomtänkt. Jag uppskattar bl.a. mycket det gedigna tänk som finns kring miljöfrågor och energiförbrukning.

    Min kvarvarande oro handlar om tryggheten för de yngre barnen med den planlösning som ni har valt. Min uppfattning är att det är tryggare för små barn att inte regelbundet blandas med ett stort antal äldre barn. För förskolorna med åtta avdelningar torde det handla om ca 130 barn som ska dela på samma hall. Utpassage kan givetvis planeras för att det inte ska vara så många där samtidigt men när föräldrar lämnar på förskolan kan inte planeras på samma sätt och det kommer att vara ett stort antal barn av olika åldrar i kapprummet samtidigt. Toalettbesök kan givetvis inte heller planeras helt. Hur kommer små barn att uppleva det stora toalettrummet där två avdelningar samsas och som är har fönster som ger personalen möjlighet att överblicka avgränsande utrymmen?

    Men som sagt, jag är i grunden mycket positiv till Framtidens förskola, det är delar av planlösningen som jag har synpunkter på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s