Idag läser jag i DN att det ibland räcker med ett högskoleprovsresultat på 0,1 för tt komma in på lärarutbildningen. Det betyder i princip att om man bara klarar av att fylla i svar på provets samtliga frågor kommer man in på lärarutbildningen. Läraryrkets status har av olika orsaker urholkats under en följd av år och detta och har lett till att söktrycket på utbildningarna har minskat. Men att alla som söker till lärarutbildningen tas in leder också till att kvaliteten på utbildningen sänks. Detta drabbar lärarstudenterna själva och i förlängningen även undervisningen på våra skolor.

När jag pratar med universitetslärare bekräftas bilden av att många av lärarstudenterna inte kommer med de förkunskaper som krävs för att kunna lyckas i läraryrket efter studierna. Läraryrket är Sveriges allra viktigaste yrke, och ett yrkesval som ställer höga krav på studenten. Som lärarstudent har man rätt till en utbildning som gör en väl rustad för lärargärningen. Lärarstudenten måste också vara trygg med att de förkunskapskrav som ställs för att påbörja utbildningen också motsvarar vad som sedan krävs av studenterna under utbildningens gång.

Regeringen genomför nu en rad reformer för att stärka läraryrket. Lärarutbildningen har förändrats i grunden, lärarlegitimation införs, en storsatsning på karriärtjänster genomförs och lärare får tydligare befogenheter. Ett ökat fokus på ämnesstudier och högre kvalitetskrav på lärosätena är en nödvändig grund för en bättre lärarutbildning, och den nya lärarutbildningen är också betydligt bättre än den förra.

Men för lärarutbildningens, våra skolbarns och lärarstudenternas egen skull, måste de som antas till utbildningen ha så goda kunskaper att de verkligen kan tillgodogöra sig studierna. Därför bör intagningskraven för lärarstudenter höjas. Sätt en betygsgräns för vilken betygspoäng, utöver den grundläggande behörigheten, som man minst måste ha för att komma in på lärarutbildningen, och minska antalet studenter som kommer in via högskoleprovet.

6 Comments »

  1. ”Lärarlegitimation införs, en storsatsning på karriärtjänster genomförs och lärare får tydligare befogenheter”. Detta plus att det ska bli svårare att komma in: är det vad som krävs för att studenterna ska strömma till? Jag tar mig för pannan!

  2. Men att alla som söker till lärarutbildningen tas in leder också till att kvaliteten på utbildningen sänks.

    Det är ingenting som sker med automatik. Vi kan ju bibehålla kvaliteten och arbeta för att studenterna klarar av sina studier. Eller hur menar du?

  3. Jag tror inte på att det är bara på att det är det som är enbart problemet med kvaliten på undervisningen utan det har att göra att läroböckerna för lärarutbildningen är ur-åldrat och att dem som jobbar nu som lärare och dem gamla har inte samma erfarenhet.

    En lärare som undervisade för 10 – 20 år sedan hade det lugnare och kunde lära ut i mer fridfull miljö medan nu skall man vara rädd för att dem unga skall kasta sten och annat, det jag menar är att dagens unga är mer aggressiva och på ett annat sett än förr!

    Så nyexamínerade lärare får en helt annan bild än vad dem lär sig under deras utbildning så som problemlösning mellan elever och lärare eller elever sinsemellan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s