Lärarna är skolans viktigaste resurs. Det är de som avgör om våra elever lyckas eller ej. Därför måste de ges både möjligheten och tiden att koncentrera sig på sin viktigaste uppgift – att undervisa. Lärare ska inte tyngas ner av stora administrativa arbetsbördor – de ska lära och lyfta eleverna.

Av den anledningen kommer Stockholms stad inte att överklaga Arbetsmiljöverkets föreläggande om lärarnas arbetsbörda. Vi ska tvärtom göra vårt yttersta för att leva upp till kraven. De senaste årens reformer med fokus på kunskap och uppföljning har inneburit att lärarna fått nya arbetsuppgifter, utan att tidigare arbetsuppgifter minskats i tillräcklig utsträckning.

Utbildningsminister Jan Björklund har föreslagit att de skriftliga omdömena och de individuella utvecklingsplanerna tas bort i årskurs 6 till 9, eftersom eleverna då får betyg. Regeringen föreslår även att att kravet på skriftlig information i de lägre kurserna ska minskas från en gång per termin till en gång per läsår.

I Stockholm vill vi ta ytterligare steg. Här har utbildningsförvaltningen fått i uppdrag att se över vilka ytterligare arbetsuppgifter som kan lyftas bort från lärarna. Tillsammans med lärarfacken ska vi göra vårt yttersta för att minska lärarnas arbetsbörda. Våra lärare förtjänar att tillbringa mer tid i klassrummen och mindre tid i lärarrummen. För sin egen skull. Och för elevernas skull.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s