Ledande miljöpartister skriver i dag på DN debatt om vikten av att barn tidigt lär sig läsa, skriva och räkna. Att Miljöpartiet efter sju år nu anammat Folkpartiets krav på en läsa-skriva-räkna-garanti är förstås bra. De krav som Miljöpartiet nu för fram är dock redan verklighet i Stockholms skolor. Dessutom kan jag inte låta bli att återigen förundras över det gröna motståndet mot att ta reda på vad eleverna faktiskt kan.

Att lära sig läsa, skriva och räkna är avgörande för varje barn. De elever som har de största behoven av stöd ska också få de bästa förutsättningarna i skolan. I Stockholm har vi infört rätt till läxhjälp och sommarskola.  Elever som halkat långt efter erbjuds även ett extra skolår i grundskolan. IT-satsningen i skolan har ett tydligt fokus på starkt stöd till de elever som har lättare att lära sig med hjälp modern teknik.

Men en bra skola förutsätter också att man vet vad eleverna kan. Några tankar kring hur detta ska gå till innehåller dock inte MP-artikeln. Tvärtom beskrivs hur de skolreformer som genomförts ”alltför ensidigt fokuserat på ökad kontroll”. Men sanningen är ju att utan vetskap om elevernas kunskaper blir det helt omöjligt att sätta in rätt stöd från skolan.

I dag vet vi oändligt mycket mer om de yngsta elevernas kunskaper än vi gjorde för bara några år sedan. Sedan 2007 har alla föräldrar till Stockholms elever frått skriftliga omdömen från första klass. Läskunskaperna för elever från årskurs ett till sex följs nu med särskilda läsutvecklingsscheman. Nationella prov har införts i årskurs tre. Tillsammans utgör de en utmärkt grund för lärare, föräldrar, elever, skolledare och politker att på olika nivåer sätta in det stöd och de resurser som krävs.

Jag gläder mig åt att Miljöpartiet anammat Folkpartiets syn på hur viktigt det är att elever tidigt ska lära sig läsa, skriva och räkna. Problemet är bara att om man inte har en aning om hur stora behoven är, vet man inte heller hur man bäst ska bemöta dem.

Annonser

3 Comments »

  1. I Jugoslavien hade elever betyg 1-5 redan från ÅK 1. Eleven som inte hade 2 i alla ämnen fick gå om, redan från ÅK 1

    Är detg det som Lotta edholm eftersträvae efter ???

    Självklart är det bra med betyg men ännu bättre är omdömen, mer läxhjälp, eller mer pedagogik som skulle se till att barnen får rätt insyn i ett visst ämne. Om det skulle satsats mer på elevers matematik kunskaper i tidig ålder skulle det leda till bättre kunskaper överhuvudtaget.
    Det hjälper inte att man satsar på pedagogisk utbildning och kräva examinerade lärare.Ett bättre och billigare resultat skulle uppnås med MATEMATIK PEDAGOGER, detta skulle öppna barnens kunskaper och vilja att lära sig allt annat.. Det finns lågstadieklärare som själva inte kan matematik, faktiskt.
    Problemet börjar egentligen där.
    Det skall satsas mer på verklighetsförankrad tillämpad undervisning där barnen ges i verklighetsbaserade uppgifter som leder till kunskaper och vilja att lära sig. Det räcker inte att barnen skall räkna äpplen och päron.

    Byt parti tillhörighet och anslut dig till vänster,

  2. Hej! Inte för att den här frågan har direkt med med ditt inlägg att göra, men jag undrar hur du som Folkpartist ser på vinsterna som riskkapitalbolagen gör i skolorna. I och med att den nya skollagen trädde i kraft 2010 tar privata skolkoncerner över en växande del av skolmarknaden.
    Lärarna som arbetar på dessa skolor har betydligt sämre avtal och löner, pga av att riskkapitalbolagen ska generera 25-30% vinst varje år. Det innebär bla att jag själv som svensklärare har fått gå från 18 timmars undervisningstid till 30. Det innebär att jag fått mycket mindre planeringstid något som direkt drabbar eleverna. Jag hinner inte rätta deras texter eller lära dem det de behöver för att klara sig ute i livet. Min arbetsgivare tycker inte att det gör så mycket. Det viktiga är att jag ökar genomströmningen av elever som går ut skolan gärna med ett A betyg.
    Samtidigt som skolans lärare har en extremt hög arbetsbelastning, har vi också fått ta över administratörens uppgifter då man skurit ner på det också, liksom på vaktmästarens och städarens. Jag får alltså stå inför mina elever och byta trasiga lysrör i taket under lektionstid, bära ner kasserade bänkar och stolar i grovsoprummet och sedan städa cafeterian efter elever istället för att planera och göra efterarbete. Allt för att den skolkoncern jag arbetar åt ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag vet ju att ni folkpartister helst ser att vi har friskolor i Sverige, annars hade ni ju inte infört regler för vinstuttag i välfärden som är världsunika.

    Jag undrar dock hur du förväntar dig att det på sikt ska gå med kunskapsnivån om man inte investerar pengarna på elever utan istället på de aktieägare som för kapitalet ur landet istället för att återinvestera dem?

    Vi står inför en nationell lärarkris och vad händer? Jo friskolorna tar nya marknadsandelar varje dag. Hur ska det här sluta?
    Såhär skriver Expressen om Sverige och vinsterna i skolan:

    http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vinst-hor-inte-hemma-i-skolan/

    Och här är en länk till ett ganska kusligt program som visar vad riskkapitalbolagen gör mot de svenska ungdomarna:

    http://www.ur.se/Produkter/165325-Varldens-basta-skitskola-Vinstmaskinerna

    Mvh Gabriel

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s