Infoteket på Hjulsta grundskola
Infoteket på Hjulsta grundskola Foto: Hjulsta grundskola

 Häromdagen besökte jag Hjulsta grundskola, där jag mötte engagerade lärare och skolledning samt en mängd fantastiska elever. Det känns oerhört roligt att skolan, som under lång tid har dragits med problem, nu är på rätt väg. Hjulsta grundskola har sedan den nya skolledningen kom på plats i augusti 2012 – med rektor Malla Taipale i spetsen – initierat ett arbete för att förbättra arbetsmiljön för elever och personal. Detta arbete har slagit mycket väl ut.

Det visar även Skolinspektionens rapport rörande skolan som presenterades i fredags. Från en stökig situation där elever i årskurs 7-9 haft hög frånvaro och inte hållit tider, vittnar skolinspektionens rapport om att situationen förbättrats markant. Enligt skolinspektionen har skolan från och med hösten 2012 bedrivit ett omfattande kvalitetsarbete där personal är och har varit delaktig. Skolan har även en tydlig vision hur utbildningen ska utvecklas och har också inlett ett sådant arbete med synbart resultat.  

I årskurs 3 år nådde 80 procent av eleverna, under 2012, kravnivån på samtliga delprov i matematik och 78 procent av eleverna nådde kravnivån på samtliga delprov i svenska som andraspråk.  Båda dessa siffror är högre än genomsnittet för både kommunen och riket. Allt detta är givetvis mycket glädjande, och skolledningen och lärare kan vara stolta över vad de uppnått. Men än återstår mycket att göra.

Tillsynen av Hjulsta grundskola visar nämligen också att skolan har en bra bit kvar vad gäller måluppfyllelse i framförallt årskurs 9 och behöver vidta åtgärder så att samtliga elever ges förutsättningar att nå målen för utbildningen och utvecklas så långt som möjligt.

Skolinspektionen bedömer dock att skolan påbörjat ett viktigt arbete med att säkerställa att alla elever får det stöd de har rätt till och en mängd projekt har satts igång för att se till att betygsresultaten och behörigheten till gymnasiet ska höjas.

Skolan ingår i en statlig satsning från Skolverket, som fokuserar på att lärare och skolledning ska få stöd och handledning i själva undervisningssituationen – handledning för lärande – där det även bedrivs studiedagar kring formativ bedömning och svenska som andraspråk.

 Jag är övertygad om att Hjulsta grundskola är på rätt väg.

Fakta:
Hjulsta grundskola är en F-9 skola, som omfattar förskoleklass, grundskola årskurs 1-9 och grundsärskola årskurs 7-9. På skolan finns också tre särskilda undervisningsgrupper och tre grupper för nyanlända elever.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s