De senaste dagarnas rapporter om förhållandena på Stensötans förskola i Älta, Nacka, förskräcker på så många sätt. Jag har så svårt att ta till mig hur man som vuxen människa systematiskt kan behandla barn så illa som dessa personer har gjort, och att dessutom  kränkningarna tycks ha pågått under en längre tid ställer frågan varför ingen uppmärksammat situationen tidigare.

Det är bra att kommunen nu gjort sig av de ansvariga personerna – måtte de aldrig sätta sin fot i en förskola igen – och jag hoppas, och tror, att Nacka ser över sina sina rutiner. Jag tycker också att det är utmärkt att Nacka kommun valt att anmäla händelsen till Skolinspektionen. Det signalerar öppenhet och professionalism.

Alla vi som arbetar med förskolor och skolor måste ta till oss och lära av det som skett. Tyvärr är inga rutiner, värdegrunder och system idiotsäkra. Men vi måste alla göra allt vi kan för att detta aldrig ska ske igen.

7 Comments »

  1. Vet du vad jag tycker?
    Att du skall hålla dig inom ditt ansvarsområde i din kommun.
    Och att ingen skall dömas utan att vara hörd med sin åsikt.

    Sen kan jag berätta vad jag hört på en Stockholms-förskola.
    Jag frågar: ”Varför har ni inga manliga förskollärare?”
    Svar: ”Vad skall vi med dom till?”.

  2. Det är underbart när någon tar fatt i problemen … fruktansvärt när de får hålla på.
    Jag blev för många år sen anställd som skolvärd på ett högstadium på grund av mobbning. Det är inte alltid man ser vad som sker, men när man gör det räcker det med att man är inom synhåll, så lugnar allting ner sig.
    Det fanns ungar som grät när jag slutade där … långa, vänliga, intelligenta, underbara ungar … jag grät också ….

  3. Jag tror, Peter, att vi alla kan lära av det som skett i Nacka. En förskola är ofta en ganska liten arbetsplats där ledarskapet måste vara väldigt synligt och tydligt. Och självklart ska vi sträva efter att anställa fler manliga förskollärare. Det tror jag att de flesta förskolechefer anser viktigt.

  4. Lotta bor så nära ihop med makten att hon inte inser vad hon säger: Svartlistning. Först en anklagelse inom en personalkonflikt, utsagor tagna ur sitt sammanhang. Sedan, innan Skolinspektionen ens inlett sin granskning, kommer Lottas dom: ”måtte de aldrig sätta sin fot i en förskola igen”. Svartlistning med andra ord. En makthavare beordrar förskolorna i sin kommun: Ta reda på vilka de är! Våga inte anställa dem!

  5. Mitt perspektiv är barnens. Om man är uppenbart olämplig att arbeta med barn så bör man inte få göra det. Om du väljer att kalla det svartlistning så får det stå för dig. Själv kallar jag det att vara noga när man tar referenser. Tyvärr vet jag av erfarenhet att offentlig sektor ibland slarvar med det. Självklart ska vi ta redan på vilka vi anställer och vilken bakgrund de har. Motsatsen vore ju en smula märkligt!

  6. Lotta borde inte du som politiker veta bättre än att bilda en uppfattning av det du hör från media? Har du granskat det här fallet på nära håll och pratat med de anklagade pedagogerna?? Nej, jag tänkte väl det… Det har knappt media heller och det som framställts ur Einar Franssons synvinkel är långt ifrån sanningen. Att åtta pedagoger på i princip alla avdelningar på ett dagis systematiskt ska lyckas kränka barn utan att varken föräldrar eller större delen av annan personal skulle märks detta och dessutom i flera år låter väl ändå lite väl otroligt eller hur???

Kommentera

