Skillnaderna i den svenska skolan ökar mellan de elever som kommer från socioekonomiskt starka hem, där de flesta klarar sig bra i skolan, och de elever med en svagare socioekonomisk bakgrund, där tyvärr en del faller efter. Det här är ett stort problem och därför har vi i Stockholm valt att ha en mycket kraftig resursfördelning utifrån socioekonomiska variabler. Konkret innebär det att Smedslättsskolan, som får lägst stöd av stadens skolor, under 2013 får 1 543 kr per elev i socioekonomiskt stöd samtidigt som Rågsvedskolan, som får högst stöd, får 47 775 kr per elev. Detta är alltså ett stöd som ligger utöver den ordinarie skolpengen på 49 970 kr per elev för lågstadiet. I ljuset av dessa ytterligheter ska Sätraskolans stöd på 18 730 kr per elev ses. Dagens Nyheter skriver om effekten idag.

Under 2011 lades det socioekonomiska stödet om, i full politisk enighet, efter att utbildningsförvaltningen hade föreslagit ett nytt fördelningssystem. Genom ett långt statistiskt arbete hittades en fördelning med betydligt mer träffsäkra kriterier – som på ett bättre sätt kan fördela det socioekonomiska stödet dit det behövs mest. I Stockholm finns det ca 140 kommunala grundskolor och ännu fler friskolor och det nya systemet får givetvis mycket olika effekter på olika skolor. Det är en mycket stor omläggning men samtidigt vet vi att resurserna numera i större utsträckning går till de elever som behöver stödet bäst. Jag vill vara tydlig med att eleverna med de sämsta förutsättningarna hemma ska ha de bästa förutsättningarna i skolan.

En sådan här stor omläggning sker sällan. Det är viktigt att förstå att det stora genomslaget som förändringen får beror på att Stockholm har ett så pass kraftigt socioekonomiskt stöd, där en elevs socioekonomiska stöd kan vara nästan lika stort som den ordinarie skolpengen. I omläggningen av stödet är det självklart mycket viktigt att utbildningsförvaltningen hjälper skolorna att ställa om sig utifrån de nya förutsättningarna. Både de skolor som får mer pengar och de som får mindre pengar.

Jag har skrivit om detta tidigare här och här.

1 kommentar »

  1. Om man har de sämsta förutsättningarna hemma så kan man inte ta tillvara de bästa förutsättningarna i skolan. Det hänger liksom ihop.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s