Ett viktigt vallöfte inför valet 2006 var att satsa på läs- och språkutveckling i skolan. Då skrev jag så här i ett av mina nyhetsbrev:

Därför vill vi i Folkpartiet genomföra en särskild lässatsning om vi tar över makten i stadshuset. Läsutvecklingschema, LUS, ska återinföras i alla stadens skolor, språkförståelsen testas redan i förskoleklass och särskilda läsutvecklingsledare, med extra ansvar för svenskundervisning, ska inrättas.

Detta är sedan ett par år genomfört och satsningen fortsätter något utvecklad än idag. I budgeten för Stockholms stad 2013 tar vi ett steg till, med en utvidgad lässatsning på sommarlovet. I budgeten kan man läsa följande viktiga stycke:

Lässatsningen i Stockholms grundskolor fortsätter. Utvärderingar visar att de skolor som deltagit mest aktivt har nått tydligt förbättrade resultat. Detta måste alla skolor beakta. Läsutvecklingsscheman, LUS, genomförs i årskurs F-6 på alla skolor. Skolbiblioteken spelar en central roll för ökad läskunnighet. Skolbibliotekariernas kunskap och engagemang ska tas tillvara och utgöra en naturlig del av skolans undervisning. Forskning visar att det är av stor vikt att alla barn lär sig läsa i första klass. Risken är annars stor att de halkar efter även i övriga ämnen. Utbildningsnämnden ska genomföra en utvidgad lässatsning på sommarlovet, där elever i de första skolåren får stöd för ökad läskunnighet. Verksamheten ska genomföras på fritidshemmen i nära samarbete med skolan.

Jag är övertygad om att satsningen är en helt riktig prioritering. Språket är en nyckel för att lyckas i skolan. Jag blir än mer stärkt i min tro när jag läser denna artikel i Skolvärlden där Anna Kaya beskriver vikten av att satsa på språket och slutligen efterlyser ett språk-lyft. Jag delar hennes oro och tänker fortsätta att prioritera språkutveckling i Stockholms skolor.

1 kommentar »

Kommentera

