Mattecentrum är en förening jag lärt känna de senaste åren. Med hjälp av volontärer erbjuder de gratis läxhjälp till alla elever som vill. Jag har haft flera möten med grundaren och generalsekreteraren för Mattecentrum Johan Wendt där vi har diskuterat hur verksamheten fungerar och hur de bidrar till Stockholms skolors arbete.

Jag är i grunden mycket positiv till Mattecentrum. Därför blev jag väldigt förvånad över informationen att Mattecentrum fått ett negativt besked från utbildningsförvaltningen, gällande det bidrag man sökt, med motiveringen att organisationen skulle konkurrera med läxhjälpsföretag p g a det nya RUT-avdraget för läxhjälp för gymnasieelever. En för mig helt orimlig motivering, och en syn jag inte delar.

Oavsett om det hela handlar om ett missförstånd eller ej, på grund av att utbildningsförvaltningen varit otydlig i sin kommunikation med Mattecentrum, så är situationen minst sagt beklaglig. Det är därför bra att förvaltningen imorgon har stämt möte med Mattecentrum och Johan Wendt för att reda ut vad som sagts.

Jag vill också kort kommentera några av de uppgifter som igår förekom i media. En del medier hävdade igår att Mattecentum tidigare fått bidrag från Stockholms stad. Enligt de uppgifter jag har fått stämmer inte detta – Mattecentrum varken har, eller har ansökt om att få bidrag tidigare. Mattecentrum drivs på helt ideell basis och stödet från skolorna handlar om att skolorna upplåter sina lokaler.  

I budgeten för Stockholms stad 2013 inför vi en garanti till läxhjälp för alla de elever som behöver extra stöd med skolarbetet för att nå upp till kunskapskraven. Det är skolans uppgift att tillhandahålla läxhjälpsstödet. I arbetet med detta kan skolorna samarbeta med ett flertal organisationer, varav Mattecentrum är en.

Utbildningsförvaltningen behöver nu gå till botten med vad som hänt och hur den uppkomna situationen kan lösas.

Kommentera

