Idag  fylls Rådssalen i Stockholms stadshus med ungdomar från 12 gymnasieskolor i Stockholm. De debatterar och fattar beslut om förslag som de arbetat fram tillsammans. Eleverna deltar i Ungdomsparlamentet som håller sin avslutande plenarsession i kommunfullmäktiges lokal.

Ungdomsparlamentet arrangeras av Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Syftet är att öka ungdomars intresse och kunskap om demokratin, det politiska beslutsfattandet och aktuella samhällsfrågor. Ungdomsparlamentet ger ungdomarna en praktisk tillämpning i ett demokratiskt arbetssätt.

Jag invigningstalade idag och framhöll vikten av att lära sig och förstå det politiska systemet. Demokrati handlar om att påverka och att göra sin röst hörd. För att lyckas med det är det grundläggande att förstå hur de politiska besluten fattas. Där gör ungdomsparlamentet stor skillnad.

När jag pratar med ungdomar brukar en del lyfta fram att det ofta är onödigt bråk i politiken och att det borde ske fler blocköverskridande överenskommelser. Jag delar den bilden till viss del eftersom vissa frågor ska var långsiktigt hållbara, men samtidigt är det viktigt att tydliggöra att de politiska partierna har ideologiska skillnader och därmed bör vara oense i ett antal frågor. Om jag, som liberal, alltid skulle komma överens med mina vänsterpartistiska kollegor så skulle det inte göra någon skillnad för väljarna på vilket parti de röstade. Jag tycker att svensk politik behöver fler och tydligare ideologiska skiljelinjer.

Avslutningsvis framhöll jag att i politiken är det grundläggande att lyssna på varandras argument och att resonera och debattera i god ton. Jag är övertygad om att ungdomarna som deltar i ungdomsparlamentet kommer att bli bättre debattörer och få en större förståelse för det politiska systemet.

Kommentera

