Idag skriver jag på DN Debatt om Stockholms nya plan för de skolor i Stockholm som inte når ända fram när det gäller behörighet till gymnasiet. Vi kommer att genomföra riktade satsningar på ett antal skolor där behörigheten inte är tillräckligt hög. En viktig del i detta är att skolor i större utsträckning framöver ska erbjuda ett extra skolår för de elever som behöver extra tid, framförallt till de elever som kommer till Sverige sent under skoltiden.

Läs hela texten här.

1 kommentar »

  1. ”Staden mörkar grund för löneskillnad” skriver SvD 12/11. Skolverket varnar för betygsinflation där elevernas resultat kopplas till lärarnas löner. Ökad kon-
    kurrens kan driva på lärarnas incitament att sätta höga betyg. Elevernas resultat blir en del av skolornas marknadsföring…” 14 Stockholmsskolor av 120 får mer eller mindre pengar.7 st får endast 3,7% och 7 får 4,7%. Kriterier:ELEV-
    ERNAS RESULTAT*REKRYTERINGSLÄGE*LÖNELÄGE. Enl. grunskole-
    direktören är det grundskolechefernas bedömning som avgör vilka skolor som ska få 3,7% resp. 4,7%. Lärarförbundets skolranking för 2012 placerade Stockholm på 122:a plats (91:a 2011). Enl. skolborgarrådet ska ”Extra lärarstöd höja skolor med låga resultat”. I alliansen budget för 2013 står bla.a ”Stockholm ska arbeta brett för att minska lärarnas administrativa belastning”? HUR? vad är en god löneutveckling? (budget 2013) Vad innebär ”anställningsbarhet” ?
    (budget 2013).Vad innebär” förbättrad tillsyn o kontroll av fristående förskolor
    utifrån samlad risk- o väsentlighetsanalys”?(budget 2013).Nu till verkligheten-
    Antalet utbildningsplatser på lärarutbildningen ökade med 130% mellan 1989 och 2003. Under 1980 var det 10 sökande per plats, nu är det 1,2 sökande.Under 1970 talet kunde studenterna får upp till 24 timmars under-
    visning per vecka. 1990 hade den sjunkit till 14 timmar. 2010 till mindre än 9 timmar.EN MINSKNING MED MINST 60% PÅ 30 ÅR. Andelen lärarstudenter VILmed gymnasiebetyg under medelvärdet 12 har tredubblats sedan 1990-talet till en femtedel.DET HÄR ÄR EN DEL AV DEN VERKLIGHET SOM DEN SVENSKA GRUNDSKOLAN/GYMNASIESKOLAN VILAR PÅ.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s