Dagens Nyheter publicerar idag en artikel om det nya initiativet för att förbättra studieron i Stockholms skolor. Idag är det stora skillnader i hur skolorna arbetar med dessa frågor och hur det fungerar. Jag tror att vi kan nå bättre resultat genom att ta fram inspirationsplatser där arbetet fungerar väl.

Den här skrivelsen läggs i utbildningsnämnden från alliansen idag:

Inspirationsplats för studiero ska utses

Lugn och ro i klassrummet är en förutsättning för lärande. Det är läraren som leder undervisningen och ansvarar för arbetsron, därför behöver läraren ha den auktoritet och de verktyg som behövs för att upprätthålla studieron. Samtidigt är det viktigt att lärarkåren upplever att de får det stöd som behövs.

Stockholms skolor har ett gediget arbete för att främja arbetsron. Den senaste brukarundersökningen visar på en positiv utveckling gällande studieron, men det är trots det allt för dåliga värden idag. Utbildningsnämnden har nyligen uppdaterat och skärpt riktlinjerna för trygghet och studiero utifrån den nya skollagen. Ett antal nya verktyg har blivit tillgängliga för Stockholms lärare och det är viktigt att vi som politiker är tydliga med att stödja lärarnas arbete med att upprätthålla auktoriteten i klassrummet. Nu tar vi ett steg längre och inför inspirationsplatser för arbets- och studiero.

Utbildningsförvaltningen ges därför i uppdrag att utse ett antal grundskolor som är extraordinärt duktiga på att skapa bra förutsättningar för lärande i klassrummet. Brukarundersökningen visar stora skillnader mellan stadens skolor. Genom att arbeta med inspirationsplatser kan skolor, som av eleverna upplevs som stökiga, finna inspiration. Det är viktigt att lärare och skolledare på ett enkelt sätt kan ta hitta de mest effektiva arbetssätten när det gäller skolutveckling. Idag är inspirationsplatserna hos Pedagog Stockholm ett väl inarbetat koncept som fungerar som förebild för andra skolor.

3 Comments »

  1. Det var länge sedan något gjorde mig så förbannad som att höra skillnaden i löneökning för lärare i ”högpresterande” och ”lågpresterande” skolor. Jag antar att detta är något som du är ansvarig för? Hur tänker du?

    Det bästa sättet att prestera goda studieresultat är att ha goda/trygga familjeförhållanden och föräldrar eller andra vuxna i sin närhet med akademisk utbildning. Studiero och riktigt smör är kanske viktigt också men allvarligt.

    Att straffa lärare på skolor i vissa områden genom att ge dem lägre lön är något som kommer att ge endast negativa konsekvenser (kom ihåg var du hörde det först för din omgivning måste vara fylld till bredden av ja-sägare).

    Vårt Stockholm har redan tillräckliga problem med segregation som det är något som fått åtminstone mig att börja damma av klass-begreppt för att slå det i huvudet på sådana som du fortsättningsvis.

    SKÄMS!

  2. När din partiordförande för ett antal år sedan skämde ut sig i radioprogrammet ”Kris i skolan?” kom det fram att svenska elever trivdes i sina skolor och hade god studiero. Sedan Alliansen kom till makten har detta förändrats till det sämre. Är det inte dags att medge att man inte klarar sitt uppdrag?

  3. Låt lärare i låg- och högpresterande skolor byta plats under två år, endast så kan vi se hur stark förklaring läraren har som orsak till elevernas kunskaper och betyg. Är kvalitén på svensk skolpolitik och debatt en konsekvens av den undermåliga skolan månne?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s