I dagens DN Stockholm beskrivs de nya riktlinjerna för skolmaten i Stockholms stad. De tolkas av en del som att det inte längre är möjligt att servera smör och mellanmjölk. Det stämmer naturligtvis inte, precis som jag skrivit tidigare här på bloggen så handlar det om att minska mängden mättat fett i maten, vilket man kan göra samtidigt som man erbjuder barnen vanligt smör till smörgåsarna. Uppenbarligen behöver detta kommuniceras till Stockholms skolor, vilket nu också ska ske.

Jag är av den bestämda åsikten att det är viktigt att skolmaten är näringsriktig, men att det inte spelar någon som helst roll hur nyttig maten är om inte barnen äter av den. Självklart ska det finnas valfrihet mellan smör och lättmargarin så att alla barn får i sig tillräckligt med näring för att klara av skoldagen.

19 Comments »

  1. Hej Lotta

    Blev oerhört besviken på en liberal trosfrende som dig idag:-(
    Har du satt dig in i frågan själv eller tar du bara SLVs ord rakt av?
    Tänk om det faktiskt kan vara precis tvärt om, att det är just ”fettskräcken” som är stor del av orsaken till fetmaepedemin med diabetes och allt annat otrevligt i sällskap, inte bara bland barn.
    Fettsnålt och light lämnar hungriga barn som då blir sugna på onyttigheter.
    Och stärkelserik mat triggar hunger och skapar ett sug efter mer, det är obestridigt.
    Jag menar heregud, fettet i bröstmjölken består till mer än hälften av mättat fett.
    I hela mänsklighetens evolutionära utveckling har vi ätit animaliskt mättat fett. Varför skulle det helt plötsligt vara skadligt för oss. ”it dosent make sense”!
    Margarin görs av från början naturliga vegetabiliska oljor där fettmolekylerna slås sönder till oigenkännlighet i en rad kemiska processer.
    Plus en mängd tillsatser för att margarinerna ska få mer ”aptitlig” färg, smak och konsistens.
    Jag kan säga dig, jag skulle inte ens servera margarin till min värsta fiende, ALDRIG!
    Snälla Lotta, avsätt en liten stund o googla på fettskräck i allmännhet och margariner i synnerhet.
    Om du efter det inte känner några som helst tvivel och står fast vid ert beslut att följa SLV rekommendationer kan jag bara beklaga, men då har jag i alla fall försökt.
    Om du i stället känner att du vill veta mer kan jag rekommendera ”Matrevolutionen” av Andreas Eenefeldt.
    Det var min ögonöppnare för 1,5 år sen, min världsbild förändrades och plötsligt såg jag hur allt hängde ihop:-)
    Tänk om det faktiskt är så att vi i över 30 år fått felaktiga kostråd på tveksamma vetenskapliga grunder.
    De menade nog väl men det blev så fel!

    Tack för att du tog dig tid att läsa min kommentar.
    Med vänlig hälsning
    Maria Lilja

  2. Tycker du ska ta tag i det viktigaste i det hela och det är själva skolmaten. På många skolor är den under ALL kritik. Uppvärmd, slafsig, helt utan näringsinnehåll, uppvärmd halva dagen. Så är det bland annat på den skola där jag jobbar och min dotter går. Tjocka lager av panering tex är definitivt inte nyttigt. Färdiga frysta pannkakor uppvärmda på ”tillagningsskolan” och varmhållna på vår skola hela förmiddagen och till det serveras ”sylt” som till stora delar består av vatten, färg och socker.
    Vi får aldrig barnen till nyttig kost om vi alltid håller på att peta på småsaker som inte har så stor vikt. Utan råg i ryggen och ta tag i eländet.
    Dessutom är det så att fortfarande är det all chips,läsk och annat onyttigt som barnen proppar i sig efter skolan som är riktigt farligt. Samt att dom rör sig för lite så se till att ämnet Idrott och hälsa inte urholkas helt.
    Mvh Cicci

  3. Vet Lotta Edholm om att vi i våra kroppar lagrar fett i mättad form? Vad ska vi göra åt det? Ska vi låta fettsuga allihopa så vi slipper det här farliga fettet i våra kroppar? Snälla svara på detta. ”Det smartaste är att låta eleverna välja själva” är ett väldigt ”smart” inlägg. Jag tycker vi kör likadant med cigaretter och tar bort åldersgränsen och låter folk välja själva istället. Och du… läs på om Becel så kanske du får upp ögonen lite.

  4. Allt mättat fett är ingalunda skadligt, orsak till hjärtsjukdomar,etc. Den allt förenklade hypotesen håller på att raseras inom den medicinska världen. Men skrämmande många läkare, ja t.o.m ”experter”, tycks fortfarande allt för investerade i det tidigare paradigmet för att erkänna detta. Kokosfett är t.ex. hälsosamt!

    Light-produkter borde i för övrigt bannlysas från skolvärlden. Om inte aspartamets historia i sig är avskräckande nog, bör man komma ihåg att kroppen reagerar på sötma så till vida att den förbereder sig på ökat sockerintag var på insultinet frigörs. När du sedan inte få något socker i blodet har du för hög insulinnivå. Sådant kan med tiden leda till diabetes! För diabetiker är många artificiella sötningmsmedel likväl mycket skadliga. Vad är det för sjuk värld vi lever i när man tutar i allmänheten att sötningsmedel = bra hälsa!? Många regimkritiker har genom vår moderna historia just varnat för pseudo-vetenskapliga konsensus & hur dessa ”pressas” fram via en politisk och finansiell apparat som också angriper många forskare som inte uppfyller deras ”mall”. Där är vi idag och livsmedels- & läkemedelsverk tycks i många avseenden vara direkt opålitliga i sina rekommendationer.

    Läs t.ex:
    http://www.perfekthalsa.se/okategoriserade/kokosfett-ar-val-inte-nyttigt-det-ar-ju-mattat/

  5. Jag har alltid undrat varför ingen tycks ha något svar på varför två personer med ungefär samma intag av ”kalorier”, fett, osv och ungefär samma nivå av fysisk aktivitet, kan ha radikalt olika nivåer av kroppsfett. Populärt uttryckt: medan den ena kan äta tårta varje dag utan att gå upp i vikt så går den andra personen upp två kg av att äta en halv köttbulle.

    Vore f.ö. trevligt om Lotta Edholm någon enstaka gång i alla fall deltog aktivt i kommentarsdebatten med egna svar och inlägg. Bloggar brukar vara ämnade till diskussion men Lotta verkar använda denna mest som en anslagstavla.

    Läser du kommentarerna Lotta?

  6. Hej allihopa!
    Skollagen slår numera fast att maten som serveras i skolan ska vara näringsriktig. Tidigare Skollag har inte alls definierat hur maten ska vara beskaffad, endast att den ska serveras och vara gratis. När så enig utbildningsnämnd ska anta riktlinjer kring detta så måste man förhålla sig till det regelverk som bl à skolinspektionen lutar sig mot. Personligen delar jag de flesta av era åsikter, men som politiker kan man inte alltid bara tycka till eller googla runt utan faktiskt luta sig mot de myndigheter som är satta att utfärda riktlinjer. Jag är dock helt övertygad om att utbildningsnämndens ledamöter aldrig skulle ha fattat detta beslut om de ens för ett ögonblick hade trott att det skulle innebära att smör skulle bytas mot lättmargarin. I varje fall skulle inte jag ha gjort det. Det viktigaste är, trots allt, att maten som serveras är god och hälsosam, inte den exakta fetthalten. Näringsriktig mat som aldrig hamnar i barnens magar är meningslös.
    Med vänlig hälsning,
    Lotta

  7. Hej Lotta! Jag trodde verkligen att Alliansen stod för valfrihet, men tyvärr verkar det verkligen inte vara så. Jag är verkligen oroad över den mat som ni och LMV rekommenderar till skolorna. Min dotter ska börja nästa år och jag är ”livrädd” för den mat hon ska få. Idag på hennes förskola serveras hon tack o lov Bregott och mestadels standard mjölk för att jag har tjatat till mig detta. De har även en egen kock som lagar god och näringsriktig mat. MEN ska hon nu in i skolans värd är jag rädd för vad som komma skall.
    Tycker du ska läsa Björn Hammarskjöld (Biokemisten) artikel här;
    http://kostkunskap.blogg.se/2012/october/livsmedelsvrket-helt-okunnigt.html

  8. Ja Lotta. De här myndigheterna måste ha rätt, där ju ändå myndigheter. Jag bokar tid för fettsugning. Nu ska allt mättat fett bort från min kropp!

  9. Trevligt att se att Lotta faktiskt läser kommentarerna. Bra & tack!

    Till er som fortsätter att hävda att beslutet är fel och dåligt underbyggt för att Lotta inte verkar ha läst x, y och x på nätet: Läste ni Lottas svar? Det råder f.n. en ganska vildväxt debatt om detta med kost, med LCHF, Atkins, stenålderdieten, GI och en massa annat.

    Lotta kan inte bara Googla runt på diverse mer eller mindre tillförlitliga bloggar och webbplatser och grunda sina beslut på det. Det får nog vara lite bättre underbyggt än så. Lotta har inte egen expertkompetens på området och det är inte hennes uppgift att ha det heller.

    Därför gör Lotta helt rätt i att referera till Livsmedelsverkets rekommendationer. Sedan kan man tycka vad man vill om dem, men ta i så fall upp kritiken med Livsmedelsverket och de politiker som ansvarar för Livsmedelsverket, och inte med Lotta Edholm.

  10. Tack o lov Lotta, att ni ändrade eller förtydligade ert beslut så barnen i alla fall har ett alternativ till, enligt min mening, hälsovådliga margariner.
    Hoppas också mer energi läggs på att förbättra skolmaten i stort för att barnen inte ska behöva äta så mycket mackor överhuvud taget för att bli mätta.
    Mvh/Maria

  11. KjellR, jag tycker inte heller att våra politiker godtyckligt ska ta beslut eller vända kappan efter vinden.
    Men visst ska de vara öppna för nya sätt att se på saker och förhoppningsvis bli nyfika att ta reda på mer.
    Vi har ju ändå en demokrati, och pga. just denna ”folkstorm” blev det ju ett förtydligande, tack o lov!
    Här var det ju heller inte fråga om någon hel kostomläggning, utan att inte skolbarnen ska bli tvugna att ha ett mycket ifrågasatt lättmargarin på sina smörgåsar.
    Vet inte hur insatt du är, men sen jag fick klart för mig hur margariner framställs och vad de innehåller har de inte passserat mina eller min familjs läppar!
    Förutom de kemiska processer som behövs för att göra oljorna ”smörliknande” innehåller de aldeles för mycket omega 6, som vi får i oss alldeles för mycket ändå.
    ´Varför finns margariner, och vem kom på dem?
    Jo det var Napoleon III på 1800-talet som lät ta fram en billigare variant av smör.
    Dels till en svältande befolkning och dels för att ha något billigare och hållbart matfett att skicka ut till soldater i fält.
    Då användes animaliskt fett men numera använder man vegetabiliska oljor, ofta de billiga typ palmolja, som från början var naturliga, men som efter diverse tillsatta kemikalier, för att blekas och ändra konsistens, äns inte borde klassas som människoföda.
    Helt obegripligt att folk frivilligt äter dem och tom. ger dem till sina barn!
    Mvh/Maria

    • Sedan några år tillbaka använder vi endast Bregott av de skäl du beskriver (utom det med omega 6, som jag inte känner till).

      Min poängen var mer att det kanske är fel plats att klaga här: fel person. Lotta Edholms område är skola, inte livsmedel.

  12. Håller med dig Kjell.
    Det är Livsmedelsverket vi borde öva påtryckning mot.

    Anledningen att jag hittade hit till Lottas blogg var att hon nämndes i DN-artiklen som den politiker som var ansvarig för beslutet.
    Och eftersom jag är Folkpartist och tycker Lotta brukar säga vettiga saker kände jag att jag ville skriva några rader till henne, det är allt:-)

    Ha det gott!/maria

Kommentera

